Hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus jeg ved ikke rigtig hvor jeg sku sætte mit spørgsmål men jeg håber i kan svare det er rat enkelt hvis man ikke får sin 8timer fx hvis man får 6 timers søvn lær man så overhovedet rigtig noget i skolen?

Svar:
Hej med dig
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller og jeg vil se om jeg kan svare dig.
Det er meget individuelt hvor meget søvn vi som mennesker har brug for, men når man er teenager gennemgår man både en fysisk og psykisk udvikling og derfor er det rigtig vigtigt at man får nok søvn.
Det er helt rigtigt at din søvn påvirker din evne til at lære, da man har brug for søvn for, at kunne holde koncentrationen. Derfor er det heller ikke nok at sove 6 timer, det optimale ville være at sove mellem 8-10 timer, så længe du er teenager og er i gang med at udvikle dig.
Jeg sidder og tænker på om du kun får 6 timers søvn om natten og hvad det mon kan skyldes? Sidder du for længe oppe foran fjernsynet eller computeren? Eller har du svært ved at falde i søvn?
Hvis du har problemer med at sove om natten eller kommer for sent i seng, kunne det måske være en god idé. at snakke med din forældre om det. Det kan være, at de kan hjælpe dig med, at finde en god løsning på hvordan du får den rette mængde søvn. Det er nemlig vigtigt for både din krop og hjernes udvikling.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Majbritt