Hjæææææææælp?!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg har længe gået og tænkt over om det er iorden at gå på toilet lige efter sex?
Og har i nogle gode råd til at dulme bekymringerne da jegsnart skal have min første gang og har mange spørgsmål så uvis i har nogle råd til hvordan man slapper bedre af lige inden det sker ville det være rart...mange tak
Hilsen K:D

Svar:
Hej K
Jeg tror, der er mange, der sidder med de samme spørgsmål og tanker som dig, og derfor er det rigtig fint, at du skriver herind.
Når man skal have sex for første gang, er det helt nemlig normalt at være nervøs og bekymret.
Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål så godt som muligt.
Først skriver du, om det er okay at gå på toilettet efter sex.
Til dette vil jeg svare, at det er helt okay - og faktisk en rigtig god ide. Sæd indeholder mange bakterier, og det kan derfor være en god ide at tisse efter sex. På den måde kommer der ikke bakterier op i urinrøret og blæren, hvilket kan være årsagen til at man får blærebetændelse.
Med hensyn til dit andet spørgsmål om gode råd til at undgå eller nedsætte bekymring og nervøsitet omkring den første gang, har jeg også et par tanker.
Når det er første gang, du skal have sex er det vigtigt, at du føler dig tryg i situationen, så du ikke får en ubehagelig oplevelse. Den første gang er noget specielt og noget, man husker.
Ved den første gang er det også helt i orden, hvis man ikke fuldfører et helt samleje. Det kan være rart at starte stille og roligt op, hvor man kysser og kæler for hinanden og tager det skridt for skridt.
Hvis I har bestemt jer for at have sex, er der et par ting, jeg synes, der kan være gode at tænke på og overveje inden.
Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at din partner og dig snakker sammen inden. Det er en god ide at få afstemt forventninger og få sat ord på bekymringer og tanker omkring den første gang. Måske sidder din partner med samme tanker og bekymringer som dig.
Hvis ikke man snakker sammen inden og lytter til hinanden, kan der hurtigt opstå misforståelser, og man kan nemt komme til, at overskride hinandens grænser, og dette kan føles meget ubehageligt og forkert.
Jeg synes også, det er helt okay at give udtryk for, at man er nervøs ved den første gang. På den måde bliver den anden opmærksom og kan lettere tage de hensyn, der passer til dig og dine behov.
Måske kunne det også være godt for dig at tænke igennem, hvad du tænker ved sex for første gang. Så får du måske lettere ved, at sige til og fra, når du og din partner er sammen. Jeg synes, det er rigtig vigtigt at kunne sige fra og ikke lade sig rive med til ting, man ikke er klar til og har lyst til. Sex er ikke altid perfekt første gang. Sex er noget man skal lære og for mange, er sex noget der bliver bedre og mere rart med tiden. Du og din partner skal lære hinanden at kende på et nyt område og øve jer i, hvad I godt kan lide, og hvordan I bedst har sex med hinanden.
Prøv at mærke dig selv og tage det hele i dit tempo.
Husk på, at man ikke behøver at skynde sig. Der er ingen, der siger, at du skal nå noget inden for en bestemt tid, eller at sex hver gang skal indeholde bestemte ting. Sex er forskelligt fra par til par og forskelligt fra gang til gang.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Pas på dig selv og held og lykke.
Mvh.
Marie