High School i USA :-/
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej cyberhus Vil bare lige sige at det er en fed side og jeg håber i kan hjælpe med mit problem:-/ jeg står med det problem at jeg hele mit liv har drømt om at tage på high school i usa.  det ville virkelig være den største oplevelse i mit liv! jeg har læst alt om det at være på high school og det er lige mig. jeg har været bange for at sige det til mine forældre i lang tid fordi jeg er bange for at de bare griner af mig. da jeg endelig tog mig sammen til at skrive det til min far (er skilsmisse barn) svarede han bare som om det var en joke. jeg sagde det var seriøst men min far sagde det er for dyrt. vi har aldrig haft mange penge men det er jo en drøm. mit motto har altid været "dont dream it. do it." men det er svært at gøre noget ved det. jeg går med aviser men jeg tjener overhovedet ikke nok til et år i usa. jeg græder tit fordi jeg ikke kan komme afsted. det er det jeg vil! jeg græder mig tit i søvn når jeg tænker over det. jeg vil gøre alt for at komme afsted.  jeg elsker selvfølgelig min familie men jeg vil ikke bare sidde hjemme hele mit liv. jeg vil ud og opleve verden. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. det har knust mit hjerte at muligheden for at tage afsted ikke er her. hvad skal jeg gøre? skal jeg bare smile og lade som om jeg er glad. lade som ingenting. det har jeg gjordt alt for meget i mit liv og det er hårdt men jeg ved at hvis jeg er ked af det påvirker det dem omkring mig. min familie mine venner....  knus pigen med en drøm...

Svar:
Hej med dig,
Jeg synes, at det er spændende med din ide og ønske om at rejse til USA et år, for at gå på High school. Det er meget flot at du tog skridtet og fortalte din far om dit ønske om at tage afsted. Jeg tror at han reagerede sådan overfor dig, da han blev lidt overrasket over dit ønske. Det betyder jo desværre at han skal undvære dig i et helt år, og det virker lidt til at det vil han måske helst ikke tænke på.
Jeg synes du skal tage en snak med din far en gang til, for at gøre ham opmærksom på, at det virkelig er et stort ønske for dig. Du kan jo gøre ham opmærksom på, at man lærer rigtig meget af, at være et år i udlandet – Dit engelsk og dine formuleringer vil blive meget bedre og du vil få en bedre forståelse for landet USA.
Jeg synes også at det vil være en god ide at tale med din mor om det og også forklare hende, at det er et stort ønske for dig.
Det vil være en rigtig god ide at tjekke hvad sådan et ophold i et år kommer til at koste, for når dine forældre kan se, at du er forberedt til jeres samtale, så ved de også at du mener det alvorligt og at det virkelig er noget, som du gerne vil.
Hvis opholdet er for dyrt for dine forældre, så er der stadigvæk andre muligheder. Der er faktisk en del legater, som du kan søge og det kan eventuelt være med til at løse situationen. Du kan tjekke følgende sider ud: www.legatnet.dk og www.legatregistret.dk.
Jeg synes også du skal prøve at kontakte nogle af de organisationer der står for at sende udvekslingsstuderende ud. Fx ring til http://www.afs.dk/ og hør hvilke muligheder der er for støtte. Og så hør hvad de har at sige.
Så du kan undersøge en masse ting og måske kan der være muligheder for at du kommer afsted. Hvis alt glipper og du ikke kan eller må komme afsted, så bliver du nød til at acceptere det, selvom det er hårdt. Men så synes jeg du skal huske på, at der vil komme andre muligheder og når du bliver ældre bestemmer du selv. Det kunne fx. være du har lyst til at tage ud at rejse et år, eller tage på højskole. Drømme er dejlige at have og det er bare sådan, at nogle lykkes og andre gør ikke.
Held og lykke med det hele, jeg vil krydse fingre for at du får dit ønske opfyldt.
Du er meget velkommen til at skrive, hvis du har lyst til at dele flere tanker.
Mange hilsner fra Lene