Hende Pigen
brevkassespørgsmål af
Peter Cravach Mouritsen
15 år
Hej jeg er en Dreng på 15 år, jeg går i 8 klasse og er vild med denne her pige som går i 9 klasse på samme skole. Vi Snakker rigtig ofte sammen og er gode venner. Men jeg har dsv fået følelser for hende. Det er sket et par gange nu, og hver gang har det ødelagt venskabet i en lille månedes tid. Men kommer altid til snakken igen fordi vi blir alligevel ved med at kontakte hinanden. Jeg syntes hun er rigtig flot og dejlig, og det har jeg dog fortalt hende både over beskeder og face to face. Som jeg os har fortalt hende er dog at jeg snart giver op på at få hende da jeg synes jeg snart har kæmpet nok for hende, men det er jo hende jeg vil have!
Det føles tit sådan rigtigt når vi er sammen og har det pisse hyggeligt. men problemet er at hun nok ikke er helt så glad for mig som jeg er for hende, hun skriver ofte at det ikke kan gå fordi vi bare vil ødelægge det hele overfor alle vores fælles venner. Og at vi må jo se hvad der sker. Vores venner går og synger omkring og mener dog vi skal komme sammen.
Hun gør mig pisse glad og syntes hun er den eneste ene, men det er sådan med hende at jeg tror hun har kunne lide mig men dum som jeg er har jeg nok ødelagt det for mange gange. Men føler inderst inde at hun godt vil mig men nok mest er bange for hvad folk vil tænke om hende i hendes årgang og vores ældre fælles venner. Hvordan for jeg hende til kunne lide mig og for hende til at tro noget andet og ikke tænke på hvad andre tænker om hende.
Det skal os lige siges at jeg får det dårligt når jeg høre om de drenge hun har været sammen med og når jeg generalt ser hende skrive med drenge.
Jeg ved ærligt ikke hvad jeg skal gøre, prøve igen og måske ødelægge det engang mere? Eller lade hende lidt være og se hvad der sker? Dog kan det jo ske jeg mister hende, men jeg vil gøre alt for hende men det ved jeg ikke om hun er klar over.
Håber i vil Svare på dette hurtigst muligt da jeg står i lort til halsen
Hilsen den 15 årig

Svar:
Kære dig...
Tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du er ramt af en hård omgang forelskelse, hvilket jo er en dejlig ting! Men forelskelse kan også være hårdt, og svær at finde ud af til tider.
Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad du skal stille op nu. På den ene side har du lyst til at kaste dig ud i det hele igen, og på den anden side vil du heller ikke miste hende og lave rod i deres venskab. Så jeg kan godt forstå, det er svært at tage stilling til, hvad der så skal ske, og at du føler, at du står i lort til halsen, som du selv skriver.
Det lyder til, at du er i tvivl om, hvorvidt hun rent faktisk har følelser for dig eller ej. Så derfor synes jeg, det er vigtigt, at I får talt sammen og gjort det klart for hinanden, hvad I går og føler. Jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort, men ud fra hvad du skriver, så lyder det til, at det her har stået på i længere tid, og at det har været lidt noget frem-og-tilbage-snak om, hvorvidt man har følelser eller ej for den anden.
Så derfor synes jeg, det er på tide, at I én gang for alle smider alle kortene på bordet og finder ud af, om det skal være jer eller ej. Du skriver, du vil gøre alt for hende, men hun måske ikke er klar over det. Derfor synes jeg, hvis du har mod på det, når I tager jeres snak, at du fortæller hende, hvordan du har det inderst inde. Fortæl hende at du synes, hun er dejlig, at hun gør dig glad, at du vil gøre alt for hende, at du er ked af, hvis du har dummet dig førhen, men at du virkelig holder af hende og ikke vil andre end hende.
Det er vigtigt, at du fortæller hende, at du har brug for et reelt svar, og ikke bare nogle halvhjertet og utydelig svar. For nu har du gået længe nok og prøvet på at vise hende dine følelser. Du fortjener at vide, hvad der nu skal ske.
Selvfølgelig er der desværre altid en risiko for, at hun ikke føler det samme som dig. Det kan være rigtig hårdt, men man kan desværre ikke bestemme over andres følelser. Så den risiko må du løbe, men jeg tror også, at det er på tide, at I finder ud af, hvad der skal ske nu. Men hvem ved, måske hun endelig tør vise dig hendes følelser og I finder ud af noget.
Jeg ved godt, at det måske ikke er så lige til bare at fortælle hende alt det her. Men ud fra, hvad du skriver, så lyder det til, at I er gode venner og ses ofte, og at du ikke er helt bleg for at fortælle hende om dine følelser. Så hvis du har mod på det, og synes, det lyder som en god ide, så synes jeg, du skal springe ud det.
Jeg er sikker på, at I nok skal finde ud af det sammen.
Masser af held og lykke på din vej, min ven!
Kærlig hilsen Anna