Hende
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg har et crush på en fra min parallel klasse men hun ved ikke noget og jeg er for genert til at sige noget. Hvad gør jeg så hun tager skridtet?

Svar:
Hej med dig
Du stiller et spørgsmål, som jeg er sikker på, mange kan genkende. At man har et crush på en person, som man bare så gerne vil have kontakt med, men man er selv for genert og helst vil have den anden til at tage det frste skridt. Det er en situation, som bare kan være så frustrerende. Så jeg kan sagtens forstå, at du skriver herind med dine tanker.
Du spørger i dit brev, hvad du kan gøre for, at pigen taget skridtet. Det at være vild med en pige er en dejlig, men også irriterende situation, hvis man er genert og helst ikke vil tage det første skridt. Så er det naturligt at håbe på, at hun vil tage skridtet. Desværre må jeg sige til dig, at der ikke findes en opskrift på, hvordan man får hende til at tage kontakt. Det er noget, man ikke sådan kan være herre over og heller ikke, om hun har det på samme måde som én selv. Hvis I ikke har snakket sammen, så ved hun måske heller ikke, at du er vild med hende. Og hvis hun ikke ved det, så kan det være svært for hende at gøre noget ved det. Det kan også være, hun selv er genert, og ligesom dig ikke tør. Så mit bedste råd til dig er, at du forsøger at tage skridtet selv. At snakke med en, man synes er sød, kan være sårbart, for man er aldrig sikker på, hvordan den anden har det - og så kan man risikere at blive afvist. Så hvis det lyder grænseoverskridende, så er det helt forståeligt. Der kan dig være mange forskellige måder at gøre det på. Nogle synes, det er rart at tage kontakt face to face og spørge hende om noget eller selv fortælle. For andre er det rarest at få fat i hendes nummer og sende en sms eller ringe og snakke med hende. Det kan også være en ide at skrive til hende på blandt andet facebook, hvis hun har det. På den måde kan man undgå at stå overfor hende og føle sig usikker, men sidde derhjemme i sofaen og skrive stille og roligt. Jeg vil abefale dig at mærke godt efter, om der er noget som virker mere overskueligt end andet - eller måske har du selv en helt anden ide. Ligegyldigt hvad du vælger, så er det en god ide at tænke over, hvad der ville gøre det til den bedst mulige situation for dig - for så bliver det en bedre oplevelse.
Det kan være rart at have nogen at snakke med, når man går med tanker om at tage kontakt til en pige. Så måske har du en god ven, som du kan fortælle det hele til. På den måde har du en støtte undervejs, som både kan opmuntre, lægge øre til og give et kærligt skub bagi, hvis det er nødvendigt.
Jeg håber, du har fået lidt mod på det hele - men hvis du stadig sidder og føler dig nervøs, så skal du bare vide, at det er fuldstændig normalt. Det kan bare være rigtig svært at tage det første skridt. Så hvis du finder modet frem og gør det, så er du altså rimelig sej!
De bedste hilsner fra Mai