Hemmelighedsfuld veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus.
Jeg er en pige på 17 år, som har en god veninde (Lad os kalde hende Anna), og der er noget jeg har undret mig rigtig meget over det seneste stykke tid. Vi har en anden veninde (Lad os kalde hende Line), som har en kæreste (Lad os kalde ham Kasper)
Der var en dag, hvor Anna, Line og jeg sad og snakkede med Lmine, fordi at hun var meget ked af det, da hun muligvis var på pause med Kasper.
På et tidspunkt, nogle dage efter, der går jeg og snakker med Line og hun fortæller mig så at den dag hun fortalte Anna og jeg at hende og Kasper måske var på pause, der havde Anna anmodet Kasper om ven på SnapChat, hvilket både Kasper, Line og jeg synes var meget underligt. Line synes jo at det var mega ubehageligt, altså vi følte at Anna troede hun havde chancen for at tage Kasper fra Line eller prøvede på at få ham.
Jeg har så selv den her fyr nu (Lad os kalde ham Martin), som jeg er vildt glad for. Anna og jeg var på en sexualist-kursus weekend, hvor Martin og jeg blev parret op sammen, og så begyndte vi at skrive sammen efterfølgende. Martin og jeg blev så uvenner pludselig og skrev ikke sammen i meget lang tid.
Jeg går rigtig meget op i ishockey, og der var så den her spiller på eliteholdet som jeg synes var lækker (lad os kalde ham Mikkel) og så viste jeg ham til Anna, og så gik hun straks ind og begyndte at følge ham på Instagram og likede hans billeder. Så var der den her anden spiller, som begyndte at skrive til mig på Snapchat (Kalder ham Simon), og det fortalte jeg self til Anna. IGEN gik hun ind og begyndte at følge ham også, og likede hans billeder.
Nå, men nu ser jeg altså Martin igen og vi er ret tæt på at være kærester. Så her for to ugers tid siden sendte han mig et billede af, at Anna havde sendt ham en venneanmodning på Facebook. Han vidste ikke hvem hun var, han kunne blot se at Anna og jeg var fællesvenner. Anna kender ikke Martin, hun har kun SET ham to gange, men hun har aldrig snakket med ham - Derfor kunne han heller ikke huske hende.
Han accepterede hende dog alligevel, fordi jeg vare fortalte at det var Anna fra sexualist weekenden. Da Martin sendte mig billedet spurgte jeg Anna "Nåårh du har rigtig spurgt Martin om ven på fb, hva?" Og så begyndte hun på alt muligt med at hun ikke anede hvorfor han havde fået en anmodning fra hende og at hun virkelig mente at hun aldrig havde sendt den. Jeg gik så ind på Martind profilbilleder igår, og kunne så se at Anna havde liket to af dem, og der var der bare en alarm der ringede hos mig. Jeg fik en ide om, at Anna prøvede på at få Lines og mine fyre. Hun havde spurgt Kasper om ven på snap i Line og hans pause, og så var hun begyndt at følge Simon og Mikkel på Instagram og likede deres billeder, og nu har hun også liket min nuværende fyr, Martins billeder, og jeg forstår ikke hvorfor hu gør det. Jeg ved at Line også var ret frustreret over det med anmodningen til Kasuper, for Anna er jo vores veninde. Synes næsten det værste er at Anna aldrig har sagt noget om det til os, vi skulle jo selv finde ud af det.
Jeg skrev så til Anna at jeg var ked af det og at jeg gerne ville have at hun forklarede, hvorfor hun gør det, jeg skrev dog kun situationen om Martin til hende, for har lovet Line ikke at sige noget til hende om det med Kaper.
Hun svarede blot at det var en fejl, at hun var kommet til at spørge Martin om ven og like hans billeder. Jeg tror slet ikke på hende, tror bare hun kommer med dårlige undskyldninger for at der ikke bliver drama.
Så mit spørgsmål er, om I kan forklare, hvad det er, der driver hende til at gøre sådan noget mod Line og jeg? Hvorfor gør hun det? Jeg synes ikke at det er fedt og jeg bliver utryg ved det. Håber I kan hjælpe Line og jeg :)
BEMÆRK at ingen af de opgivede navne er identiske med de personer der er med. Det er blot opfundne navne.
Mvh. En fortvivlet og frustreret pige :(

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det og frustreret over den her situation med din veninde.
Du spørger hvad det er der får hende til at gøre de her ting? I sidste ende er det selvfølgelig kun din veninde selv der ved det, men jeg vil i hvert fald gerne prøve at dele mine tanker.
Sådan som du oplever din venindes opførsel, kan jeg godt se at det kan virke som om hun bevidst prøver at skabe drama, eller måske endda ødelægge de her forhold du nævner. Og jeg kan også godt se hvordan hendes handlinger kan være ødelæggende, men måske er det ikke det hun ønsker?
Måske hendes handlinger et udtryk for et forsøg på at blive en del af det fællesskab I har med de her fyre. Måske er hun jalous? Lidt ligesom man kan blive jalous på en kæreste kan man også sagtens blive jalous på en god veninde. Måske har hun svært ved at se dig og din veninde få nogle gode relationer til de her drenge? Måske er det her hendes måde at forsøge at blive en del af jeres fælleskab?
Hvad end der ligger bag er det tydeligt at det skaber rigtig meget frustration for dig, og at det skaber problemer i forholdet mellem jer veninder.
Jeg tænker at du allerede har gjort det rigtige ved at spørge hende direkte. Det er selvfølgelig svært når hun ikke rigtig vil sige noget om hvad det er det handler om. Men jeg tænker at du skal overveje at spørge hende direkte igen. I hvert fald hvis du ønsker at jeres forhold skal blive godt igen.
For der er selvfølglig den mulighed at jeres venindeforhold bare glider fra hinanden, hvis tingene ikke ændrer sig. Men hvis du gerne vil give jeres forhold en chance tænker jeg du bliver nødt til at konfrontere hende med dine tanker om det her.
Hvis du fortæller helt åbent om hvad de her ting har fået dig til at tænke om hende, og jeres forhold, får hun muligheden for at se situationen fra en anden vinkel. Hvis du samtidig kan fortælle hende at du gerne vil have det til at fungere, og at du ønsker at kunne stole på hende, er kan det måske få hende til at fortælle lidt mere om hvad det faktisk er hun tænker om det hele?
Men jeg tænker det afgørende er om du faktisk ønsker at blive tæt med hende igen. Om du ønsker at kunne stole på hende?
For hvis du føler at jeres venskab er ødelagt, og at det ikke kan ændres til det bedre er der måske ingen grund til af "afkræve" hende en forklaring.
Jeg tænker det kræver at du går til hende med et åbent hjerte...det er nok nødvendigt for at hun vil være ærlig og åbne op for hvad der ligger bag hendes opførsel.
Mange hilsner
Niels-Christian
Fortæl hende at du ikke køber hendes forklaring om at det var en fejl, og at du