Hemmeligheder i forhold
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus Jeg har nogle kæresteproblemer som jeg virkelig har det dårligt med at gå inde med. Jeg er lige kommet sammen med en palæstinenser som jeg har kendt i lige godt 4 måneder. Jeg havde en anden kæreste på fra oktober til marts, og i slutningen af dette forhold havde jeg i tankerne at slå op med ham idet jeg ikke havde de samme følelser for ham mere. I denne overvejelse fik jeg tænkt at det så var okay at hygge mig lidt med andre drenge når jeg nu ville slå op med ham, så jeg var sammen med denne her palæstinensers bedste ven, hvor han kom hjem til mig. Vi lavede ikke noget specielt, men jeg endte da med at smide tøjet og snave lidt med ham. Der kom dog ikke sex ud af det. Nu en måned senere kommer jeg så sammen med hans bedsteven, nemlig palæstinenseren, og han er meget striks angående hemmeligheder, løgne osv. Han forventer at jeg siger alle sandheder, og at jeg intet holder skjult! Han har tit fundet ud af hvis jeg har løget, og han siger også at hvis jeg lyver kommer han alligevel til at finde ud af det, og det ved jeg egentlig også godt selv. Men jeg elsker ham så højt, og ved ikke om jeg bør fortælle ham det med at hans bedsteven har set mig nøgen, for jeg frygter at han vil blive skuffet, sur og måske endda vil droppe mig. Han taler tit om ære, og det at jeg viser for meget på billeder f.eks. på facebook, det gør ham også lidt "skuffet" hvis man kan sige det sådan. Han siger at æren ligger på ham, så hvis jeg gør et eller andet, så ryger det hen på ham også. Og jeg får så tankerne i hovedet af at han måske vil miste æren hvis hans bedsteven også har set nogle dele af mig som kun en kæreste burde se? Jeg vil ikke miste ham, og jeg er så bange for at han skulle blive sur eller noget hvis jeg fortalte det, da han i forvejen har et stort temperement og hurtigt bliver sur. Så jeg går med tvivlen baseret på om jeg burde sige det, eller om det er okay det jeg har gjort. Jeg har en følelse i kroppen af at jeg holder noget hemmeligt for ham, og det er jo det sidste jeg vil, for det ved jeg at han ikke vil have.

Svar:
Hej med dig
Hvor er det dejligt at høre, at du har en skøn kæreste, som du er glad for og ikke vil miste. Det lyder som om, du gerne vil ham det bedste, du gerne vil være ærlig og fortælle det hele, men at frygten for at miste ham holder dig tilbage. Det er helt naturligt og jeg kan godt forstå dit dilemma.
For mig lyder det som om, at din kæreste også er meget glad for dig og slet ikke har lyst til at dele dig med andre - det er derfor han reagerer på dine facebook billeder osv. Selvom det kan være irriterende, er det jo også et godt tegn :)
Du skriver, at du er i tvivl om, om du skal fortælle ham det, fordi du er bange for, at det ødelægger noget i jeres forhold. Tænk hvis han havde kysset med din bedste veninde tidligere - ville du så helst vide det eller ville du helst ha, at han fortalte dig, hvad der var sket? Hvad ville du tænke, hvis din kæreste ikke havde sagt noget, og du pludselig selv fandt ud af det?
På den ene side kan man sige "Det som han ikke ved, har han ikke ondt af" - spørgsmålet er, om du kan leve med det. Om du kan holde ud at holde noget vigtigt hemmeligt for din kæreste? På den anden side -  Ville det ikke også være rart at få det sagt, få det ud af verden nu? Jo længere tid der går, jo mere skuffet vil han nok bliver over, at du ikke har sagt det.. Du skriver, at de er bedste venner, så før eller siden, vil han nok finde ud af det. Hvorfor så ikke selv sige det, så du kan gi din vinkel på historien?
Det kan være svært at få det sagt, og han vil helt sikkert ha en masse spørgsmål til det. Du kan forberede dig lidt ved at tænke over nogle af de spørgsmål, han sikkert vil komme med - havde du følelser for ham? Har du lyst til at kysse ham når du ser ham? Hvor meget var der mellem jer osv.
Du skriver, at din kæreste går meget op i ære og at i ikke skal holde noget hemmeligt. Jeg tror derfor, at han vil sætte pris på, at du siger det. Måske bliver han sur, måske bliver han skuffet. Det er ikke til at vide, men jeg synes, det er vigtigt, at man kan være ærlige overfor hinanden.
Alle har en fortid, som er en del af den person, man er den dag i dag - hvis han ikke kan acceptere det - hvis ikke han kan acceptere dig, er han så ham, du har lyst til at være kæreste med?
Jeg håber, at mit svar har fået dig til at tænke over det hele. Jeg ønsker det bedste for dig og håber Jeres forhold holder uanset hvad du vælger at gøre.
Mange varme hilsner
Simone