Helt vildt nervøs!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har den her veninde som jeg holder meget af, men hun holder ikke så meget af mig som jeg gør af hende. Hun har fødselsdag om et par dage,
og jeg tænkte så at jeg ville sende hende en besked. Hvor der står at jeg er helt vildt glad for at vi er blevet så gode venner
og at hun gør mit valg om at flytte klasse det bedste valg jeg nogensinde har taget. Men jeg er så nervøs for at hun synes at det er akavet også
kommer det til at ødelægge vore venskab.
hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Jeg tror, at der er mange der kan genkende det der med, hvor meget man egentligt skal sige af det man føler og tænker. Der kan opstå rigtig mange tanker om, hvad den anden mon vil tænke og om det kan blive akavet eller forandret mellem en selv og den anden person.
Du skriver, at din veninde som du er rigtig glad for, har fødselsdag om et par dage, og jeg tænker derfor på om hun mon allerede har haft fødselsdag, når det nu er nogle dage siden at vi fik dit brev. Uanset om hun har haft fødselsdag eller ej vil jeg prøve at skrive lidt om, hvad jeg tænker om din situation.
Jeg kan ikke svare dig på, hvad der er bedst for dig at gøre, men jeg tror at man oftest kommer længst med ærlighed. Når du skriver, at du er glad for den her pige, tænker jeg på, om det betyder at du godt kunne tænke dig at være mere end venner med hende, eller at du bare er rigtig glad for hende som veninde. Når du samtidigt skriver, at hun ikke holder lige så meget af dig, som du gør af hende tænker jeg på hvordan du ved det. Har hun mon sagt det til dig, eller er det bare noget du har på fornemmelsen? For jeg tænker, at bare fordi hun ikke viser det, betyder det ikke nødvendigvis at hun ikke også holder rigtig meget af dig. Nogle gange kan man både som pige og som dreng godt være lidt tilbageholdende, måske fordi at man er genert eller måske fordi man er bange for hvad den anden vil tænke - lidt ligesom du skriver at du selv er.
Helt generelt så tror jeg, at andre mennesker vil blive glade og smirget over at få at vide, at man godt kan lide dem. Det er altid dejligt at få at vide, at der er andre der værdsætter en. Prøv og forestil dig at det var den omvendte situation, og det er en person som er rigtig glad for dig, som ikke var sikker på om han/hun skulle fortælle det til dig eller ej? Ville du så foretrække at få det at vide eller ej? Jeg tænker, at det i de fleste tilfælde er positivt at vise sin glæde og taknemlighed for andre mennesker.
Måske det også kunne være en mulighed for dig, at tale med nogle af dine venner om det, da det kan være der er en af dem, der selv har erfaring med at skrive søde ting til andre. Men ellers tror jeg på, at du kan mærke med dig selv, hvad der føles mest rigtig at gøre. Held og lykke herfra.
Mange hilsner fra
Annika