havd synes de ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej med jer (bb) jeg har som der stort et lidt spøremål om ja som de havd de synes og jeg håbber enilge bare på et godt råd om det her der det er lidt sævet for mig og se havd der er godt at gøre ved det godt la mig forælle lidt om mig selv og famile jeg har harft en lidt håndt opværst da jeg er ordbene og fordi jeg er bilve ud sædt for nogen få ting og jeg gi et for ikke sælbe , moben sexsuatover gab og så det at jeg aidtet har kunne sammen med min mor vilkke la mig kommer til min famile (skal nok kommer til spøremål sender okye) min far er sød og hælpe som og støtte mig så meget som han kan selv om han er meget træt meget af tiden ved ikke 100 % hvorfor men har lægt at lever med det :) så har vi en sød hunden på sandt 5 år og så er der jo min mor og ja der er meget og siger der hun er syg altså hun har det man os kalde sågesyge og nomalt er det ikke så sælmt men det er det med hende hun har os hareft en debeaten (de ved kan os sigers hun gik ned med falge ikke at hun er dø af den gunde) og i hele min lever tid har hun ikke haft et rardit job hun har altide være på del tid og havd dt nu os hedder alt sammen og jeg kunne bilver ved men for at gøre det nemer for jer så la mig siger det kort hendes foræder har skvt hængen af mig (igen betyre det de ikke vil se mig) og ja det kort af det lange er hun kom på hosbitale for ca en måde siden (3 uge 30 dage de ved havd jeg mener) og da hun hare være der en uge kom hun ned til siden foræder og kom/kommer ikke hjem igen og det ved jeg da hun har få ny bank mobile nr og ikke gi lyde fra jer kort sagt hun er væk og mine foræder skal sækels det en lang fortællen TILBARE til mig jo jeg er nu alden med min far og hunden som jeg skal passe meget da den savner mor meget (tro jeg den gøre) den sov nu os ved mig men det noget andet :) ... det jeg glad for da jeg har ønske at de gik fra hiaoen fra ca siden jeg var 10 11 år (så det er meget lang tid at vendet i for mig) , det skal bare siger vi er flytte her til næstved for at de to skulle få det bere sammen men ja det var jo lige om vendet men igen TILBARE til mig for ad jeg er ordbene gå jeg i sælgkalsse og jeg gik i en kasser i taastrup hvor alle mine veinder var og jeg savner dem meget selvom vi skiver og sankke i mobil så savner dem alle sammen rardit MEGET men selv om jeg synes min foræder flytte af engosig gunde er der ikke noget at gøre ved det nu er start i en NY kasse med lidt mere nomal mesker som mig (det siger jeg fordi høje taasrup hare sat mig i et h-hopet fordi jeg er orden og selv man er orbden er man IKKE andikalbe vis de forså havd jeg mener ) godt jeg paser bare ikke så godt ind her da jeg ikke er som alle andet jeg er helt unik så rød hår og væg lige de der 10 kg for meget men la det nu lage at jg er lidt overvægt har jo ikke noget med det her at gøre det bare der er meget i kassen ca 18 envl når alle er der og der hvor jeg kommer fra var der højet .... ja 7 8 i en kasser ... det bare sådan med stil jeg ikke synes jeg passer ind jeg indstare mig vægen i heste stopt eller ondblodt ! og da jeg ikke gør det synes jeg ikke jeg passer ind måske bilver dt bere til næset skole år ... og ind i spøre eller tæker det så det ikke fordi jeg er teenger jeg ikke/kunne med min mor hun har bare alidt rardit være der for mig da jeg hare brug for det hun lyder om alt tag mine penge når jeg har nogen og skælre mig hele tiden ud eller hun gore det gør hun jo ikke nu hvor hun er tag væk /forlagt mig og min far .... og her komm er det jeg eilnge vil spøre jer om :) i kan jo høre ud fra det jeg skiver at jeg ikke har haft det godt og jeg ikke er glad for at vi er fyltte til næsteved og jeg har da os over vægt at flytte hjmmefra meget gange der er bare lidt vasker hed ved det lige nu da jeg vil være der for min far og ikke har råd lige nu og vil har 10 kasser færdi som jeg skal op i etfer sommer fine  godt jeg er 15 nu den 24/8 bilver jeg 16 så det vil jo siger at til næset år bilver jeg 17 år og det er jo meget tæt på at være 18 år og jeg vil begyre på hf eller handlskole når jeg kommer ud af skolen da jeg gernge vil stå i busik (tøj busik altså) ... og når jeg så er bilve 17 til næste år vil jeg rardit gernge flytte hjemfra da jeg vil se om jeg kan få SU og så der fra vis jeg har råd flyyte hjemme fra menn min far er ikke så vildt med iden om at jeg vil flytte hjemmefra før jeg bilver 18 selv om vi har talet meget om det ... ja jeg vil enilge bare høre havd de synes jeg skal gøre ? og om det er det rardit at flytte som 17 årig? og inden i siger noget så vil jeg lige siger jeg ikke vil på ETFERSKOLE KOSTSKOLE ELLER NOGET I DEN SÆLDT FOR JEG HAR ANDET AT BRUGE TIDEN På! men jeg flytte lige meget havd når jeg bilver 17 vil bare høre meget de synes om det da jeg ved jeg er kalre på det om et år og gernge vil være helt fir at kunne bestæme selv at vælge møble i ikae osv ved godt det kan være meget sævet at flytte hjemmefra men vil tag det til den tid sådan ca altså ... vil bilver til noget med tiden .... håbber de har et råd til sådan en som mig om spøre os noget hjæp til follk man kan snakke med om at flytte hjemefra før tid :) hinsen den lidt forvikere pige der har brug for hjæp :)

Svar:
Kære dig,
Ud fra det, som du har skrevet til os, kan jeg godt se, at du er ordblind - og det skal du ikke undskylde. Det er super godt, at du skriver til brevkassen alligevel. Jeg vil komme ind på det, som jeg fanger, der er det vigtigste i dit brev.
Jeg læser, at du skriver, at dine forældre er skilt, men at de har forsøgt at give deres ægteskab en chance til. Det betød, at din far og dig skulle flytte til Næstved fra Høje Taastrup. Det betød så for dig, at du skulle flytte fra en specialklasse, hvor du godt kunne lide din klassekammerater, til en klasse, hvor der var flere, som er fagligt stærkere end dig. Jeg kan godt forstå, at du kan føle, at dine forældre handlede egoistisk. Men har du overvejet muligheden i at tænke, at de måske har gjort det i god tro om, at det også ville være godt for dig.
Og jeg læser, at du skriver, at du savner din gamle klassekammerater, at du godt kan føle dig udenfor i den nye klasse, f.eks. hvad angår stilen i den nye klasse. Jeg tænker, at det er godt, at du bevarer kontakten til dine gamle venner. Men jeg læser også, at du skriver, at det måske bliver bedre i den nye klasse. Derfor synes jeg, at det er flot, at du ikke helt har opgivet den nye klasse. Det er godt, at du har en tro på, at det kan ændre sig til det bedre. Men det betyder også, at du selv må tage en rolle i forhold til at være aktiv, at ses og gøre ting sammen med dem fra din nye klasse.
Du skriver, at du aldrig har haft et særligt godt forhold til din mor. At din mor har løjet over for dig, at hun har taget af dine penge, når du har haft nogle og at din mor tit har skældt dig ud. Din mor har været syg meget længe og du har derfor ikke set eller har haft kontakt til din mor i lang tid. Jeg kan godt forstå, at du kan være bekymret for hende, og at du gerne vil vide, hvordan det går hende. Har du overvejet muligheden at tage toget ud, for at besøge hende ude ved din bedsteforældre, så du får vished om, at hun er okay? Jeg tænker, at det er vigtigt, at du tænker over, at du er dit mors barn og at din mor er den voksne, og det er faktisk sådan, at du ikke burde føle skyld eller på nogen måde føle en forpligtigelse til at skulle gøre noget i forhold til din mor. Du behøver ikke at ringe og sige, at du kigger forbi, og hvis du kan, så gør det eventuelt på et tidspunkt, hvor du ved, at dine bedsteforældre ikke er hjemme.
Jeg synes godt, at du kan overveje muligheden, for at sige til din mor, at du føler dig overset af hende, og du ville ønske, at hun kunne bruge mere tid på dig. Hvis du siger det på en stille og rolig måde, så har du gjort et forsøg på at åbne op for mere kontakt. Hvis hun ikke vil forholde sig til det, så er det ikke din skyld eller dig, som der er noget galt med. Hvis det er svært for dig at sige det til din mor, kan du også overveje at sende hende et brev, hvori du beskriver hvad du tænker og hvordan du har det.
Hvad angår dine bedsteforældre, så synes jeg, at du skal se det som deres tab, at de ikke vil have noget med dig at gøre. Det er ærgeligt for dine bedsteforældre, at de ikke vil involvere sig i dit liv, men tro mig, når jeg siger, det er deres problem, det er ikke dit. Jeg synes, at du skal bruge din tid på at gøre gode ting for dit liv og så se om du kan flytte fokus fra dem. De lyder ikke til at være gode for dig lige nu, når de ikke vil se dig eller din far.
Jeg læser også ud af det, som du skriver, at du har en form for sympati med din far og at denne sympati er grund til, at du skriver herind. Du overvejer og ønsker at flytte hjemmefra. Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at flytte hjemmefra, mange af dine jævnaldrende har det som dig, fordi man gerne vil stå på egne ben. Jeg forstår også godt, at det kan være en stor lettelse i at tænke, at hvis bare jeg boede selv, så har jeg sikkert ikke de samme bekymringer. Inden du træffer et valg, så synes jeg, at det kunne være en god idé, at du skriver en fór og imod liste. Hvad er det gode ved at flytte hjemmefra, og hvad er det mindre gode ved at blive boende ved din far til du bliver 18 år? På den måde får du et verblik over dine overvejelser til det. Det er muligt at flytte hjemmefra før man er 18 år, men så kommer man i en ungdomsbolig, hvor der kan være løbende kontakt med en sagsbehandler, og der vil oftest også være en bostøtteordning, i form af en voksen, der kan komme på besøg. Men i tilfælde af, at man flytter hjemmefra før man er 18 år, skal der oftest være særlige omstændigheder.
På mig virker det som om, at du har en far, du egentligt godt kan tale med. Har du overvejet muligheden, for at snakke med din far om det på en seriøs måde, hvor du også fortæller ham, at du ved at det kan være hårdt at bo selv. Fortæl ham, at du godt ved, at der er mange praktiske ting, der skal klares. Og fortæl ham, at du gerne vil tage en HG eller HF, fordi du har nogle drømme, du gerne vil leve ud. Hvis du på en ærlig måde fortæller ham dine tanker, så vil han vide, at du gør dig tanker og planer omkring din fremtid. På den måde viser du også, at du er ved at være voksen. Jeg synes, det er vigtigt at du taler med din far om dette. Hvis ikke han på nogen måde synes, at det er en god ide, har du måske en lærer, som du stoler på og er tryg ved? Læreren kan hjælpe dig i forhold til at snakke det igennem med en der eventuelt kan hjælpe dig med, hvordan det kan lade sig gøre. Hvis du ikke kan komme i tanke om en tryg voksen og du ikke føler at din far lytter, kan du kontakte din sagsbehandler i kommunen. Du kan ringe til kommunekontoret og bede om at tale med din sagsbehandler. Fortæl hende, at du overvejer at flytte hjemmefra og aftal et møde med hende, så kan hun hjælpe dig videre.
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til, at der var et bedre sammenhold i din familie - Vi alle vil gerne vores familier og forældre, men sommetider er der nogle mennesker, som ikke kan magte eller rumme deres børn, og derfor er det vigtigt at man holder fast i sine venskaber eller andre omsorgsfulde voksne, man kender.
Kære dig, det vigtigste råd, jeg kan give dig med på vejen er, at du skal blive ved med at tro på dig selv! Og selvfølgelig skal du nok blive til noget!
Jeg ønsker dig al det bedste - Kærligst ThildeB