Har min veninde anoreksi?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus Jeg er rigtig bekymret for at min gode veninde har eller er ved at få anoreksi, pga. hun er begyndt at løbe rigtig rigtig meget - sådan to gange om dagen nogle gange. Hun har lavet sådan nogle slags regler for sig selv, hvor hun kun må spise 1 stk. rugbrød om morgnen og kun grønsager til frokost. Jeg er bare meget bekymret for om det er en begyndende anoreksi, fordi jeg ved hvad det gør ved en, og det er bare så trist :-( Mig og nogle andre veninder har tænkt os at sige til hende at hun skal være opmærksom på at det måske kan være anoreksi hun har fået, men at det jo er hendes eget valg om hun vil tabe sig. Jeg har prøvet at sige noget i den dur til hende før men hun siger bare at hun ikke vil tabe sig. Jeg kan bare ikke se hvorfor hun ikke vil tabe sig når hun spiser og løber som hun gør. - Men skal vi overhovedet blande os i det? Vil i ikke please svare hurtigt tilbage.... Tak.

Svar:
Hej med dig..
Jeg synes det er rigtig godt du og dine veninder blander sig, fordi det viser I er bekymret for jeres veninde og holder af hende. Det er godt at høre.
Jeg synes også det lyder voldsomt at løbe to gange om dagen og kun spise grøntsager til frokost. Kroppen har brug for mere mad og mere forskelligt slags mad, specielt når hun løber så meget.
Jeg kan ikke fortælle dig, om hun er ved at udvikle anoreksi, for det er kun en læge der kan sige det efter han/hun har snakket med hende. Men jeg kan fortælle dig, at hun har et usundt forhold til mad og motion. Derfor er det godt du reagerer.
Men jeg synes det er alt for stort et ansvar for dig og dine veninder at bære rundt på, fordi der er brug for at det er en voksen der vurderer om hun har brug for hjælp og tager den snak med hende.
Derfor synes jeg, at du og dine veninder skal fortælle hende at I er bekymret for hende og gerne vil hjælpe hende. For eksempel kan hun logge på chatten her i Cyberhus, hvis hun har brug for at snakke anonymt med en voksen.
Jeg synes også I skal snakke med jeres egne forældre om det og så kan de være med til at hjælpe, måske snakke med hendes forældre eller jeres lærer. på den måde får hun den hjælp hun har brug for.
Jeg ved godt det kan være svært og at din veninde måske vil sige at det må I ikke, men så skal I huske på at I gør det fordi I er gode veninder.
Venlig hilsen
Erroll