Har jeg taget et rigtigt valg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Ved ikke hvordan jeg skal skrive det her, men jeg prøver.. Jeg har skrevet mig op på den her idræts efter skole næste år (der er et halvt år til nu) men da jeg var deroppe en dag på efterskolen fik man muligheden for at opleve hvordan det vil være at gå på den eferskole og man kunne møde alle dem man skulle gå sammen med. Jeg fik selvfølgelig ikke mødt alle, men jeg følte bare ikke jeg passede 100% ind. Men skolen lyder alligevel til at være super fed. Inden jeg fik skrevet mig op på den her efterskole kiggede jeg også på en anden idræts efterskole, som så helt vildt hyggelig ud og som jeg faktisk også fik et bedre indtryk af. jeg føler bare at det er forsent at skifte efterskole når der kun er et halvt år til. Skal jeg bare springe mig ud i den efterskole jeg er skrevet op til eller skifte til den efterskole der så mere hyggelig ud? Det er jo trods alt et helt år.. Men min mor har alleredde betalt 1-2 tusind til at jeg blev skrevet op på den her efterskole. Og min far (som jeg ikke ser så tit) har også accepteret at jeg skal gå på den her efterskole, og jeg føler bare at beslutningen er taget? Og alle mine venner ved også at det er den her efterskole jeg har valgt. Tror du de bliver forbirrede over at jeg vælger en anden lige pludseligt? Tror du de vil forstå hvis jeg vælger den anden? Og tror du jeg vil fortryde at vælge den anden? Det lyder måske som et dumt spørgsmål men det er virkelig noget som kan holde mig oppe om natten. Vil i ikke please svare? Tak

Svar:
Hej Anonym
Først og fremmest tillykke med at du skal på efterskole næste år. Jeg er sikker på der venter dig en masse spændende oplevelser forude.
Men hvad skal du vælge og har du valgt rigtigt? Det er et stort og rigtig svært spørgsmål som jeg med det samme kan sige at jeg ikke kan give dig et enkelt svar på.
Du siger at du har mødt alle de andre og at du ikke følte at du passede 100% ind, men at skolen stadig lyder som et rigtig fedt sted. Når den anden skole så samtidig virkede mere hyggelig er du blevet i tvivl og det kan jeg godt forstå.
Lad mig tage én ting af gangen.
Som du selv siger så mødte du ikke alle og og spørgsmålet er nok også, hvor meget man egentlig kan nå at fornemme af alle de andre på sådan en dag, hvor alle nok er lidt spændte og måske endda lidt nervøse for at møde de alle andre og se det nye sted. Det med at føle sig godt tilpas tænker jeg er noget der tager et stykke tid og noget som du først rigtigt kan vurdere når du kommer i gang.
Det at du bliver i tvivl for om du har truffet det rigtige valg tænker jeg faktisk er meget naturligt. Det er en kæmpe beslutning som får en stor betydning for et helt år og måske mere af dit liv og derfor er det meget naturligt at du bliver i tvivl når det ikke føltes 100 procent perfekt. Min tanke er bare at jeg ikke er sikker på, at du på forhånd vil kunne få den er følelse af "det rigtige valg" fordi der er så mange ting som man reelt ikke ved før man kommer rigtigt igang.
Men på den anden side er det selvfølgelig også vigtigt at du tager den her tvivl alvorligt og reagerer på den. Du sprger om det er for sent og om belsutningen ligesom er taget. Her tænker jeg at du kan prøve at undersøge om det faktisk er for sent. Du kan starte med at udersøge om du kan nå at blive skrevet op på den anden efterskole. Hvis du kan nå det så kan du tage en snak med dine forældre om muligheden for at besøge den anden efterskole og så efterfølgende sætte dig sammen med dine forældre og skrive en liste og gode og mindre gode ting ved begge steder. Og så derefter træffe et valg.
Men igen tror jeg det er vigtigt at sige at det ikke er sikkert at du vil kunne opnå den her følelse af 100 procents sikkerhed i maven. Med så store beslutninger og overvejelser tror jeg altid der vil være en lille smule tvivl der rumler indeni. Sådan tror jeg det er for de fleste gennem hele livet. Der vil nok altid være lidt usikkerhed om man nu har valgt det rigtige, for der er så mange ting man først rigtig finder ud af når man kommer i gang.
Men tag en snak med dine forældre og prøv at undersøge dine muligheder. Jeg er sikker på at lige meget hvilken efterskole du vælger så venter der dig et fantastisk år forude.
Mange hilsner
Niels-Christian