Har jeg såret min bedste veninde?

brevkassespørgsmål

Har jeg såret min bedste veninde?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 7 år 8 måneder siden

Hej herinde! Jeg håber virkeligt at I kan hjælpe mig med den her.. Jeg har fået rodet mig ud i noget, hvor jeg måske ikke helt kan bunde.

For et par uger siden, var jeg til en hyggelig fest med min bedste veninde, lad os kalde hende L. L og jeg hygger os altid når vi er sammen, men når hun begynder at drikke, bliver hun en smule irriterende. Hun bliver falsk, på en eller anden måde. Hun siger underlige ting som "Jeg er meget klog!", "Du skal ikke bestemme over mig!" og "Jeg skal sidde på dit skød" til drengene, og jeg kan tydeligt se at de hurtigt bliver irriteret på hende.. Hun gjorde det så ved en dreng, lad os kalde ham A, til festen. A og jeg spillede bustur, og vi hyggede os mega meget! L kommer så, og undskyld mit sprog, men ødelægger den gode stemning da hun sætter sig på A. A kigger lidt underligt over på mig, og "mimer", "hjælp mig!". Jeg griner så, og tænker at hun nok flytter sig på et tidspunkt. Det gør hun ikke, så A vælger at tage sagen i egen hånd. Han flytter L fra sit skød, og går direkte over og kysser mig. Vi går så en tur bagefter, for lige at snakke om hvad der lige skete, og han fortæller at han har været irriteret på L hele aftnen, og at han egentligt bare gerne ville have mig..

Jeg snakkede med L om det dagen efter, og spurgte hende om hun var ok med at vi kyssede osv, og hun sagde at det var helt fint. Men, jeg føler virkeligt at jeg har såret hende på den her. Hvis hun godt kunne lide ham, og han så kysser mig? Håber I kan hjælpe mig! Der skal ikke komme en dreng imellem os..

Svar:

Kære du.

Det lyder som om, at du bekymrer dig meget om din veninde og jeres venskab, og ikke vil gøre noget for at såre hende. Jeg synes, at du lyder som en god rigtig god veninde, der vil din veninde det bedste, så derfor kan jeg godt forstå, at du er i tvivl om du har gjort noget forkert til den fest, du fortæller om.

Til at starte med vil jeg sige, at det er helt naturligt, at man kan blive lidt irriteret på sine gode venner, og særligt når der er alkohol involveret. Mange ændrer sig en smule, når de drikker, og nogen bliver mere åbne og snakker mere til en grad, hvor det kan være lidt irriterende. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det var lidt træls, at din veninde afbrød dig og L nu hvor I havde det hyggeligt sammen. Selvom jeg godt kan forstå, at du er bekymret for, om du har såret din veninde ved at kysse med L, så tænker jeg også, at det ikke lyder til, at din veninde tidligere har givet udtryk for, at hun kunne lide ham, og samtidig sad du og hyggede med ham før hende. Derfor lyder det umiddelbart ikke som om, at du har gjort noget galt. Men på trods af det, kan din veninde selvfølgelig sagtens have fået nogle følelser i klemme ved at du kyssede med ham.

Det lyder til, at du har gjort det rigtige ved at snakke med din veninde efterfølgende om, hvordan hun har det med det der skete mellem dig og L. Men det kunne måske godt være en idé at snakke med hende om det igen, da det lyder til, at det går dig på. Inden du snakker med hende om det, så kan du måske prøve at overveje, hvordan du egentlig selv har det med L i forhold til, om du har følelser for ham og om du ønsker, at der skal ske mere mellem jer. For det vil måske være lettere at snakke med hende om det, hvis du ved, om du blot synes han er sød eller om du har følelser for ham. Hvis din veninde er lidt såret, så kan det måske være, at det er lettere for hende at blive god igen, hvis hun ved, at du har følelser for ham. Eller modsat kan det være lettere for jer at komme videre fra situationen, hvis du ikke vil have, at det skal udvikle sig mellem dig og L. Jeg tænker, at du kan fortælle din veninde, at du synes at jeres venskab er vigtigere end en fyr, og du ikke vil gøre noget for at ødelægge det, men at du samtidig også har følelser for L (hvis det er tilfældet), og hvordan hun har det med det. Det behøver selvfølgelig ikke lige at være det, du siger, men jeg tænker, at du kan fortælle det som det er og hvordan du har det med hele situationen.

Selvom det kan lyde banalt, så er det altid godt at mærke efter i sig selv, hvordan man har det. Hvis du efter jeres samtale stadig har en fornemmelse af, at du har såret hende, så kan det være en idé at overveje, om det skal udvikle sig mellem dig og L eller om du hellere vil prioritere jeres venskab. Det vigtigste er, at du kan se dig selv i øjnene og ikke føler, at du har gjort noget, der går over dine egne grænser for, hvornår man er en god ven. Modsat kan det også være, at du kan mærke, at du faktisk er rigtig glad for L og gerne vil have, at det skal udvikle sig mellem jer. Ligeså vigtigt det er at tage hensyn til din venindes følelser, så er det også vigtigt at tage hensyn til dine egne. Nogle gange kan man nemlig godt komme til at tage for meget hensyn til andre uden at tænke på, hvad man egentlig selv har mest lyst til. Og hvis du har lyst til, at der skal ske mere med L, så er det også helt okay, men for din egen skyld er det nok en god idé at fortælle din veninde det, så I undgår nogle misforståelser. Selvom det er godt at tænke over, at drenge ikke skal komme imellem et venskab, så er det tit uundgåeligt ikke at komme til at være interesseret i samme fyr. Derfor er mit råd altså at få det gjort helt klart, hvordan din veninde har det med L og situationen til festen. I kan måske også have en generel snak om, hvordan I skal forholde jer, når det kommer til fyre, I begge har en interesse i. Selvom det kan være svært at overholde sådan nogle "regler" i virkeligheden, så er det godt at have en fornemmelse for, hvilke grænser hinanden har.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål