Har jeg et problem?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg vil på forhånd undskylde mit meget lange spørgsmål, men jeg føler ikke jeg kan stille det hvis jeg ikke ligger alle kort på bordet. For to måneder siden gik min kæreste gennem 2 ½ fra mig. Igennem hele vores forhold har vi haft et kæmpe problem som har fyldt rigtig meget. Jeg er mest til piger og før jeg fandt sammen med min eks havde jeg været forelsket i min veninde i 2 år. Da mig og min eks så startede med at være sammen, følte jeg mig stadig tiltrukket af piger og fik somme tider lyst til at kysse med nogen, selvom jeg selvfølgelig aldrig kunne finde på at gøre det, da jeg kun elskede/elsker min eks og kun ville være sammen med ham. En dag spurgte han mig så om jeg stadig var tiltrukket af piger, hvilket jeg svarede ja til og det havde han det rigtig svært med. Vi havde mange skænderier omkring det, da han ikke forstår hvordan man kan være tiltrukket af andre når man har en kæreste og jeg mener det er helt naturligt. Det gik der omkring et år med og han blev ved med at spørge om jeg stadig var tiltrukket af min veninde. Jeg havde hele tiden løjet og sagt nej, da jeg var bange for hvordan han ville tage det, men en dag endte jeg så med at indrømme det, da jeg ikke syntes det var fair over for ham ikke at være ærlig. Det var første gang han gik fra mig, men et par dage senere kom han tilbage. Han blev dog ved med at være deprimeret over det og hans triste humør fyldte rigtig meget og vi skændtes rigtig meget. Til sidst blev det for meget for mig og jeg gik fra ham. Jeg var også i tvivl om jeg kunne undvære piger, men fandt ud af i vores pause, at det kunne jeg sagtens og at det kun var ham jeg ville have. Vi endte igen sammen efter tre måneder og var så sammen i endnu et år fuld af de samme problemer og ham der konstant var ked af det. For to måneder siden sagde han så han ikke kunne klare det mere og gik fra mig selvom vi stadig begge er dybt forelskede i hinanden. For et par uger siden var jeg så til koncert med min veninde, vi blev meget fulde og endte med at kysse og hun fortalte hun også har været vild med mig. Jeg har ikke følelser for hende mere, men er tiltrukket af hende så vi snakkede om at fortsætte med at kysse lidt en gang i mellem. Jeg snakker stadig meget med mig eks og jeg endte, dum som jeg er, med at fortælle ham jeg havde kysset med min veninde. Han blev meget ked af det og fortalte han kun havde tænkt vores brud som en pause for at se om han kunne have fået det bedre og så ville være kommet tilbage, men vil han ikke længere fordi jeg kyssede med min veninde. Jeg sagde til min veninde jeg ikke ville fortsætte det vi havde kørende, i håbet om jeg måske stadig kunne få ham tilbage da det jo er ham jeg vil have. Jeg sagde også til ham at jeg gerne vil kotte kontakten til min veninde, hvis han beslutter sig for at komme tilbage. Jeg er meget i tvivl om det er mig eller min eks der har et problem? Jeg kan slet ikke finde hoved og hale i det længere.

Svar:
Hej med dig..
jeg kan godt forstå at det hele bare er blevet lidt for indviklet. Og når det løber over så lang tid, så kan det pludselig være svært at gennemskue hvad problemet er og hvem der egentlig er skyld i det.
Jeg vil prøve at fortælle dig hvad jeg tænker, og så kan det være du kan bruge noget af det.
Jeg er helt enig med dig i, at det er bedst at være ærlig omkring sin seksualitet og derfor synes jeg også det var den rigtig beslutning, da du fortalte ham, at du stadig havde følelser for din veninde. Jeg kan sagtens forstå, at det påvirkede din kæreste, fordi det betyder jo, at han ikke er den eneste i verden for dig og at han kan miste dig.
Så det er fair nok at han blev ked af det.
Det første jeg tænkte, da jeg læste dit brev var, at det det lyder til at I fik sagt hvordan i havde det, men ikke snakket om hvordan i skulle løse det. Og derfor lå problemet lidt og lurede under overfladen og I gik begge to og blev mere og mere usikre på hvad der skulle ske. Og for din kæreste betød det at han blev mere og mere ked af det, indil han følte han ikke kunne mere og så slog han op.
Jeg tror I havde brug for dengang, at få snakket det bedre igennem. At I begge to fandt ud af hvor meget din veninde betød for dig, om du er biseksuel, hvilke tanker og ønsker du havde om din seksualitet og hvordan du kunne tænke dig at leve med din seksualitet.
Hvis I fik snakket om det på den måde, så kunne din kæreste bedre finde ud af hvor du stod og kunne så tage en beslutning ud fra det.
Nu har du så kysset med veninden og det har selvfølgelig bekræftet ham i at dine følelser for veninden stadig er der, og derfor kan han sikkert ikke tro på jeres forhold i fremtiden.
Så lige nu ser jeres forhold lidt sort ud, men hvis du er interesseret i at genoptage konbtakten til ham, så synes jeg du skal prøve at mærke efter hvordan du har det med piger og drenge inden i, og så fortæl ham det hele. Det kan godt være du er meget usikker på hvad du er til stadigvæk, men så fortæl ham det. Måske kan I finde en løsning på det og måske er det for sent og det bliver du så nød til at acceptere.
Lige meget hvad, så synes jeg ikke det er nogens skyld, men det er nok fordi I ikke fik snakket det helt ordentlig igennem dengang..
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget..
De bedste hilsner
Camilla