Har følelser for ham .. .
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en pige på 15 år og går i niende klasse. Altså jeg ved ikke hvad det er, men jeg får sådan følelser for ældre mænd, og de kigger sådan på mig når jeg går rundt i byen.. Det er vildt irriterende, for de burde passe sig selv.' Men mit rigtig problem er at jeg har stor følelser for min folkeskolelærer. Han er 35 år ældre end mig, men stadig synes jeg at han er vildt sød og tiltrækkende. Når han kigger på mig, så får jeg sådan en ryste følelser og det har han lagt mærke til. Jeg kan pludselig ikke trække vejret ordenligt og får som jeg sagde en ryste følelse. Altså det er ikke noget seksuelt, men bare sådan varme når han bare kommer forbi eller klapper mig på skulderen. Jeg bliver ked af det, når jeg ikke skal se ham igen efter niende klasse. Hvad skal jeg gør? - Den der ryste følelse, den ser ofte når jeg er forelsket i en og når jeg er nervøs, hvordan kan jeg få den væk? - Det er underligt når lærerne ligger mærke til den. Skal jeg være forelsket i ham hele mit liv!?, hvad kan jeg gøre.

Svar:
Kære pige.
Jeg kan godt forstå, du overvejer hvad du skal gøre og om du skal være forelsket i din lærer resten af dit liv.
Det korte svar er nej og du skal også vide, at det helt normalt at være forelsket i en af sine lærere. Man kommer til at kende ens lærer ret godt og omvendt, og når det sker, så kan man godt få de her følelser.
Jeg synes du kan prøve at gøre 2 ting nu:
Det første er faktisk at acceptere at det er sådan du har det og at det er okay. Man kan ikke altid bestemme, hvem man bliver forelsket i og sommetider kan det udvikle sig til et forhold og andre gange gør det ikke.
Det kan være hårdt og svært at være forelsket i en, man ikke kan være sammen med og man kan ikke altid styre sin krop, ligesom du fortæller med rysteturene. Det er helt okay, men jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er rart, når din lærer kan se det. Det er sådan, at når man bliver nervøs, kan man godt blive meget opmærksom på det. F.eks hvordan ens krop reagerer og så kan det godt blive værre. Hvis du prøver at fokusere på noget andet, f.eks tavlen, din bog, det der bliver sagt eller noget andet, så kan det faktisk godt blive bedre. Men det kræver noget øvelse.
Det andet du kan gøre er at snakke med nogle om det og på den måde prøve at få hjælp og støtte til at vende dine følelser i andre retninger. Du kan også begynde at fokusere mere på at have det sjovt med veninderne, hygge med familien, tage ud at løbe en ekstra tur, eller hvad du nu godt kan lide at lave.
Din lærer kan godt fylde en masse for dig lige nu og det kan tage tid, før han ikke fylder så meget. Men det vil ske, når du ikke skal se ham hver dag, og så kan du tænke tilbage på ham, som den lærer, du var rigtig glad for. Jeg er sikker på, at du nok skal komme til at kunne tænke på ham med et stort smil på læben og have det godt med det.
Så mit råd er kort og godt at acceptere det, prøve at have fokus på de ting, som gør dig glad udover ham og så se, om det kan hjælpe lidt.
Hvis det er rigtig svært for dig, så synes jeg du skal prøve at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte med en voksen og måske kunne det være rart for dig og måske kan I finde flere idèer til, hvad du kan gøre.
Det skal nok gå :)
De bedste hilsner Rikke