Han er ældre.
brevkassespørgsmål af
Den usikre
13 år
Hej jeg er en pige på 13 som har skrevet med en dreng på 15, jeg har dog aldrig mødt ham, men det har vi snakket om at vi skal. Jeg er meget moden af min alder, og klare mig godt i skolen. Men er der for meget alders forskel, og er jeg gammel nok til at være sammen med en 15 årig. Det skal lige siges at haN næsten er fra år 2002. Jeg ved heller ikke hvordan mine forældre reagere på at jeg skriver med en dreng jeg aldrig har mødt, og at han er næsten 2 år ældre. hvordan skal jeg få spurgt mine forældre om lov Til at mødes? og er det en god ide at jeg er sammen med en 15 årig. Han er virkeligt sød, og kunne bare godt tænke sig ag møde mig, så han vil ikke bare se mig pga. Sex og den slags. Hilsen pigen der meget usikker.

Svar:
Kære pigen der meget usikker
Jeg kan forstå på dit brev, at du skriver med en fyr, der er rigtig sød, og at du er i tvivl om aldersforskellen. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg ikke synes, at aldersforskellen er for stor mellem jer. Alder er noget underligt noget, og to år kan helt sikkert have større betydning i din alder, end når man er ældre. Når det så er sagt, er der mange andre ting, der har betydning - f.eks. modenhed.
Jeg kan godt forstå, at du tænker på, hvordan dine forældre vil reagere på, at du skriver med ham og vil mødes med ham. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du tænker at fortælle dem om ham. Måske du en dag, hvor I har god tid og ro omkring jer, kan hive enten din mor eller far til side og fortælle om ham. Her kan du sige, at du har mødt en fyr, der er rigtig sød, som du har skrevet med, og at du overvejer at mødes med ham.
Når man skal mødes med en, man ikke har mødt før, tænker jeg, at det kan være godt at mødes et neutralt sted, som f.eks. på en café eller andet sted ude. Gerne et sted hvor der er andre mennesker. Du har ikke mødt ham - og i princippet kan du ikke være helt sikker på, at det rent faktisk er ham. Så det er også for at sikre dig, at I f.eks. ikke mødes hjemme ved ham eller dig, eller et sted hvor der ikke er nogen mennesker. Nogen gange kan det også være lettere at mødes, hvis man mødes om noget eller et sted, hvor der sker noget. Så har I helt naturligt noget fælles at snakke udfra. F.eks. giver en gåtur ned af strøget naturligt en masse at snakke om. Måske du også kan snakke med dine forældre om det, altså hvor I kunne mødes?
I forhold til aldersforskellen tænker jeg, at han måske muligvis kan være et andet sted ift. sex og seksuelle grænser? Du skriver, at han ikke er interesseret i at mødes pga. sex, og det tænker jeg er rigtig godt. Som sagt tænker jeg ikke, at aldersforskellen er et problem, men det kan være godt at tænke over og være opmærksom på dine grænser, hvis I bliver kærester eller begynder at ses. Hvad har du lyst til? Og hvad har du ikke lyst til? Det er helt okay at sige fra, hvis der er noget, du ikke har lyst til - også selvom han er to år ældre. Faktisk er det et meget modent træk at være opmærksom på sine grænser og kunne sige fra. Hvis han kan lide dig, vil han respektere dig og dine grænser. Nok om det - så langt er I jo slet ikke endnu, men tænkte jeg lige ville nævne det alligevel.
Det lyder som om, at du er rigtig glad for ham - og omvendt - så jeg synes bestemt, at I skal prøve at mødes, og så se hvor det fører hen. Held og lykke med det.
De bedste hilsener,
Pernille