Han er yngre end mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus
Jeg skriver med den her fyr, og han er nok en af de sødeste jeg har mødt. Mit problem er bare, at han kun er 14, og går i 8. Klasse. Jeg er selv 16, og går i 10. Han bliver først 15 i 2016, og jeg når at blive 17, men han stadig er 14. Han er et år ældre end min lillesøster, og på min lillesøsters kærestes alder.. Jeg ved slet ikke om ham er moden? Jeg er normalt til ældre fyre, fordi så er de mere modne, og selvom han virker som en ret moden 8. klasser, er jeg stadig meget i tvivl. Jeg vil hører om aldersforskellen gør noget, og om drenge godt kan være forholdsvis modne når de går i 8. Klasse?
Hilsen X

Svar:
Hej X.
I dit brev skriver du, at du er vild med denne her fyr, hvilket er rigtig dejligt. Du skriver også, at han kun er 14 år og går i 8. klasse, men at det er et problem, eftersom du er 16 år og går i 10. klasse. Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig, at han er nogle år yngre end dig og om han er moden. Selvom det kun er nogle få år kan det virke som meget, når man er i din alder. Jeg vil prøve at besvare dit spørgsmål og jeg håber, at det kan hjælpe dig med en afklaring.
Du skriver i dit brev, at han virker moden, men at du alligevel er i tvivl. Det er som sagt meget forskelligt, hvor modne drenge er, når de går i 8. klasse. Nogle er meget modne, har kærester og opfører sig som en voksen, hvor andre er mere umodne. Dette kan fx vise sig gennem usikkerhed, for meget selvtillid, dårlig opførsel osv. Den eneste måde du kan finde ud af om denne specielle fyr er moden nok til at være sammen med en, der er to år ældre er, at lære ham at kende. Du kan selvfølgelig også forhøre dig i hans vennekreds og gennem din lillesøster, hvis hun kender ham. Dette kan dog godt være lidt grænseoverskridende, så jeg vil anbefale dig at finde ud af det ved at ses med ham her fyren. Så kan du også finde ud af om du er vild med ham, hvilket jeg kan forstå ud fra dit brev, at du er.
I forhold til om aldersforskellen betyder noget, så er det meget forskelligt. For nogle kan det selvfølgelig være et problem, hvis ens kæreste er yngre og dermed ikke ligeså moden, som du også skriver. Andre kan godt få det til at fungere, fordi den yngre i forholdet kan være moden for sin alder. Mit råd vil derfor være, at lære ham bedre at kende, og hvis du synes han er umoden, vil du højst sandsynligt også blive mindre tiltrukket af ham.
Du nævner også, at han kun er et år ældre end din lillesøster og på alder med hendes kæreste. Det forstår jeg som om du synes, at han er meget ung og at du bekymrer dig om, hvad andre vil tænke. Mit råd er, at lære ham ordentligt at kende før du afviser ham. Du skriver også, at han er en af de sødeste du har mødt. Det ville være ærgerligt at afvise forholdet på grund af aldersforskellen, hvis han rent faktisk viser sig at være sød og dejlig.
Generelt vil mit råd til dig være, at give det en chance og derefter kan du finde ud af, hvad du synes om ham og om aldersforskellen betyder noget. Det kunne vise sig, at i fungerer godt sammen og han kunne gå hen og blive din kæreste. Der findes eksempler på, at forhold fungerer på trods af aldersforskelle. Hvis du derimod finder ud af, at aldersforskellen er for stor og du ikke synes at han er moden nok, så er jeg sikker på, at du nok skal finde en fyr, der passer til dig og din alder. Der er nok ikke andre måder at finde ud af det på end at springe ud i det.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig.
Med venlig hilsen Signe.