Han er venner med sin eks

brevkassespørgsmål

Han er venner med sin eks

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år

Hej Cyberhus,

Jeg føler mig virkelig hjælpeløs nu, så jeg håber I kan give mig et godt råd til at komme videre.

Jeg er begyndt at være sammen med en fyr (kun som venner og seksuelt), som jeg har haft et lille crush på i et stykke tid. Jeg har aldrig rigtig kunne gøre noget ved mit crush på ham, da han har haft en kæreste. Men for nogle uger siden slog han op med hende, og en uge efter havde han sex med mig efter en fest. Han har før sendt mig meget blandede signaler, men har sagt, at han ikke mente noget med det, da han var glad for sin kæreste, og ville blive sammen med hende. Alligevel kunne han ikke helt lade vær med at sove sammen med mig, og valgte til sidst at slå op med hende, da han ikke ønskede at have et forhold med hende, eftersom han følte, at han ikke kunne finde ud af at have et forhold længere, når han ikke kunne lade vær med at sove sammen med mig. Desuden har han været i fast forhold længe, og ønskede nu at være single for en gangs skyld. Dvs. de blev ikke uvenner og snakker stadig utrolig godt sammen, og han har fortalt mig, at han også har sagt til hende, at han har haft sex med mig.

Jeg har haft mange samtaler med ham om, hvad han vil i forhold til mig, nu når vi har haft sex nogle gange, men han bliver bare ved med at sige, at han ikke kan give mig et forhold. Derfor begyndte jeg at tænke meget over, om jeg kunne leve med det, eller om jeg skulle tage afstand. Jeg nåede frem til, at jeg egentlig heller ikke ønsker et forhold, da han skal ud og rejse, og jeg snart skal flytte til en anden by, så det vil nok ikke kunne fungere på længere sigt. Derfor synes jeg at "Friends with benefits" er en god løsning de næste par måneder, da det er meget uforpligtende, mens jeg ikke behøver at tage afstand til ham, hvilket jeg også har forklaret ham. Han bliver ved med at spørge om jeg er sikker på, at jeg er okay med det, og om jeg kan ignorere eventuelle følelser mv. Men jeg har forklaret ham hvordan jeg har det, og han stoler på det jeg siger (hvilket jeg også føler han har god grund til).

Nu er der bare et lille problem, som er, at han stadig er så gode venner med sin eks. For mig gør det egentlig ikke noget, at de er så gode venner, men nu har jeg fundet ud af, at de har sovet sammen. Samme aften slettede de dog på Facebook, at de var i et forhold (hvilket ellers havde stået der 3 uger efter de slog op). Men når de sover sammen, kan jeg bare ikke lade vær med at tænke, at de måske også har haft sex. Og selvom jeg ikke er kærester med ham, eller har tænkt mig at blive det, så må jeg indrømme, at den tanke sårer mig en del. Jeg gider ikke at være "en af flere", som han har sex med. Også selvom vi bare er venner med fordele. Jeg synes heller ikke det er i orden, at han slår op med kæresten, for at han både kan være sammen med mig og hende, uden han tror det sårer nogle af os, bare fordi vi ikke har et forhold med ham. Min veninde har forslået, at jeg taler med ham om det, men det har jeg det rigtig svært med, for jeg vil ikke fremstå som jaloux, fordi han er gode venner med ekskæresten. Dog synes jeg alligevel, at jeg fortjener at få at vide, hvis han har sex med hende, nu hvor han også har det med mig. Min holdning til det hele er, at vi ikke skal være kærester, men alligevel synes jeg ikke vi skal være sammen med andre, hvis vi vælger at fortsætte med at være "venner med fordele". Vil jeg fremstå meget jaloux, hvis jeg fortæller ham alt dette?

Mvh. mig

Svar:

Hej med dig

Øv sikke en træls situation, du står i. At du har noget kørende med en fyr, som muligvis også har noget kørende med sin ekskæreste. Det er bestemt ikke særlig sjovt, det kan jeg godt forstå. Det kan være rigtig svært at finde ud af følelser og forhold med fyre, og det gør det ikke nemmere, hvis der er andre inde i billedet. Jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Jeg vil give dig nogle tanker med på vejen, som du kan se, om du kan bruge.

Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du gerne vil være klar til et fysisk forhold uden følelser indblandet, men at du ikke helt er der. Når man har været vild med en fyr, så kan det også være svært at slukke fuldstændig for sine følelser lige pludselig. Der skal en helt særlig indstilling til at have et forhold, som kun er fysisk - og særligt for kvinder. Du skriver blandt andet, at du bliver såret over, at han muligvis har været sammen med sin ekskæreste også. Det er der ikke noget mærkeligt ved, for det kan godt være svært at skulle dele en fyr, som man kan lide. Det kan være rigtig hårdt at vide, at der også er en anden pige inde i billedet.

Som jeg læser det, så har han slået fast, at han ikke kan tilbyde et forhold. Måske skal I tage en snak om, hvad han så kan tilbyde. Det kan være en rigtig god ide at få sat nogle ord på, hvad man hver især forventer, sådan at du ikke sidder og håber på noget, som han ikke kan opfylde. Du skriver, at din veninde har rådet dig til at tage en snak med fyren, og det vil jeg også råde dig til. Selvom det er sårbart at fortælle om sine følelse, så er det den eneste måde, hvorpå han kan vide, hvordan du har det. Du skriver, at du ikke synes om, at der er andre piger inde i billedet, og selvom det giver rigtig god mening, så kan det være, han har et andet syn på tingene.

Selvom du skriver, at du er okay med ikke at være kærester, så lyder det alligevel lidt som om, du går på kompromis med dig selv og dine ønsker og giver efter for hans ønsker. Jeg vil lige slå fast, at der absolut ikke er noget galt med at have forhold, som kun er fysiske - men det fungerer bedst, når det er begge parters ønske, at det skal være sådan. Jeg tænker, at du skylder ham og dig selv, at mærke godt efter indeni, om det egentlig er det, du vil. Hvis det er, så kan I fortsætte, men hvis ikke, så tænker jeg, at du gør dig selv en tjeneste ved at sige fra. Det kan måske spare dig for en masse uforløste følelser og smerte ved at vide, at du ikke kan få det, du gerne vil have.

Hvis du vælger at tage en snak med ham, så fortæl ham, hvordan du har det. Sæt god tid af til det, sådan at I ikke stresser over at skulle nå det til en bestemt tid. Hvis det vil gøre det nemmere for dig, kan du skrive stikord ned på et papir eller på mobilen på forhånd, sådan at du får sagt det hele. Jeg vil råde dig til at være ærlig omkring dine følelser, sådan at han ikke får forkerte signaler fra dig. Det er nemmest for ham og for dig selv, hvis han ved, præcis hvordan du har det.

Hvis du vælger at trække dig, så vil det ikke nødvendigvis være nemt. Jeg vil derfor råde dig til at beslutte dig for at holde afstand til fyren, sådan at du ikke udsætter dig selv for unødvendig smerte. Fyld din kalender med ting, som du kan lide at lave, sådan at du holder dig igang og prøv at undgå at skrive til ham i en periode. Giv det tid - det er det bedste, du kan gøre.

Som du selv giver udtryk for, så er det virkelig ikke en nem situation, så det kan være, du har brug for at snakke med nogen om dine tanker og frustrationer. Måske har du en god ven/veninde, som kan give dig nogle tanker med på vejen. Ellers er du også meget velkommen i vores 1-1chat.  Ellers ønsker jeg for dig, at du finder ud af, hvad du skal gøre ved situationen. Om det er det ene eller det andet, så husk at have dig selv med hele vejen. I det lange løb, er det dét, som vil føles bedst.

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål