Hader min kærestes bedsteven
brevkassespørgsmål af
simon
15 år
Hey har fået mig en dejlig kæreste hun er smuk og sød og vi har haft sex da vi begge følte os klar og det var rigtig nice. problemet jeg gerne vil have hjælp til er hendes bedste ven som jeg har fundet ud af er 25 år gammel og de har kendt hinanden i 4 år og synes det er underligt og have en ven der er 10 år ældrer end en selv men det værste er de har haft sex da hun var 12 år synes det er vildt klamt og alt for tidligt for nogen og have sex og fatter ik man har sex med sine venner det er noget kærester gør. hun siger de ikke har sex mere efter vi blev kærester men derfor synes jeg stadig ikke hun skal være venner med ham og så gør det mig rigtig ked af hun havde sex for så lang tid siden da det var min første gang sammen med hende. hvad skal jeg gøre...

Svar:
Hej Simon
Det lyder som om du har fundet dig en skøn kæreste, som du er rigtig glad for. Det må være dejligt.
Jeg kan samtidig godt forstå, du er lidt frustreret over hendes ven.
Jeg tænker, at mange kan genkende den her følelse af at være usikker, når ens kæreste har meget tæt kontakt til en god ven, eller ekskæreste. For det kan være rigtig svært at skulle acceptere at den kæreste man er vildt forelsket i, måske også bruger rigtig meget tid med en god ven, eller en ekskæreste. Man kan let blive lidt usikker, eller måske endda jaloux. Det tænker jeg faktisk er meget almindeligt, og jeg tror det bedste man kan gøre er at tale med sin kæreste om det. Forklare at man er i tvivl om hvad deres forhold handler om, og om det har en betydning for den måde man er kærester på.
Samtidig er det også vigtigt at huske sig selv på at de erfaringer som ens kæreste har, netop ligger i fortiden. Man kan let komme til at give sin kæreste skyld for noget de har gjort i et tidligere forhold, selv om det nok egentlig handler mere om ens egen usikkerhed.
Når det så er sagt synes jeg dit tilfælde er noget lidt særligt. Jeg tænker egentlig ikke der behøver at at være noget mærkeligt i, at der kan være stor aldersforskel mellem gode venner. Men når de har haft sex sammen, ændrer tingene sig.
For hvis de havde sex, mens hun var 12 og han var 22, handler det ikke længere om at det var mærkeligt, eller klamt, som du synes. Så var det faktisk også direkte ulovligt.
Din kæreste har ikke gjort noget forkert eller ulovligt, men det har hendes ven. Som voksen er det under ingen omstændigheder tilladt at have sex med en ung under 15 år. Heller ikke selv om de begge to har lyst.
Så jeg kan godt forstå du undrer dig og er bekymret. Jeg er også bekymret. For det er ikke naturligt for et voksent menneske at have sex med en 12-årig. Hvis din kæreste i dag er fyldt 15 år, vil det ikke længere være ulovligt. Men det ændrer ikke på at han har gjort noget ulovligt da de var sammen tidligere, og jeg kan være bekymret for om det var noget der kunne ske igen. Altså om han kunne finde på at være sammen med andre børn?
Så hvad skal du gøre?
Jeg tænker du skal snakke med din kæreste om det her. Om at du synes det er mærkeligt. Måske kan hun fortælle dig mere om deres forhold, så du bedre kan forstå. Hvis du fortæller hende at hendes ven faktisk har gjort noget ulovligt, da de havde sex før hun fyldte 15, kan det også være at det kan sætte nogle tanker igang hos hende, omkring hendes forhold til den her ven.
Det er ikke sikkert at det ændrer noget for din kæreste. Men hun skal vide at hun faktisk har mulighed for at melde ham for seksuelt overgreb. For selv om hun havde lyst, dengang, og var helt okay med det, er det i lovens forstand et seksuelt overgreb, fordi hun var under 15 år.
Loven om seksuel lavalder er nemlig lavet for at beskytte unge under 15 år, mod at blive misbrugt af voksne.  Voksne der er mere erfarne, og som kan have let ved at overbevise en meget ung om at prøve noget seksuelt som de ellers ikke ville have gjort.
Husk du også altid er velkommen til at kigge forbi vores chat og snakke med en rådgiver om hvad du kan gøre.
Gode hilsner Julie