Højde
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej Jeg er S
jeg fik min menstrution da jeg var 10 ikke særlig fedt men lige nu er jeg cirka 1 meter og 57,6 bliver jeg ved med at vokse.
min mor er cirka 1 meter og 67 og min far cirka 178 cm.

Svar:
Hej
Det er tidlig at få sin menstruation som 10årig, men det er ikke unormalt - mange piger får faktisk menstruation i den alder og man kan ikke sige, at det stopper din udvikling derefter. Du har sikkert hørt det, at man stopper med at vokse når man har menstruation, men det er faktisk lidt en skrøne, for faktisk viser undersøgelser, at man kan vokse op til 8 cm efter sin menstruation, så det kan meget vel være, at du bliver ligeså høj eller tæt på din mors højde. Det vil sige, at forskning faktisk viser at man IKKE stopper med at vokse. Så der kan du nok tage det lidt roligt endnu.
Hvis du overhovedet ikke har oplevet at vokse - bare en millimeter, siden du fik din menstruation (?), kan det måske være en idé at kontakte din læge, hvis det er et problem for dig. Måske lægen har nogle forskellige løsninger.
Mange gange kan man få en fornemmelse af, hvor høj man bliver ved at se på dine forældre. Den højde du ender op med at have har nemlig blandt andet noget at gøre med genetik. Så hvis du har lave forældre er chancen for, at du ikke bliver så høj, stor.
Det kan være ærgerligt at føle sig alt for lille - ligesom det kan være ærgerligt at føle sig alt for høj. Men selv om du nok ikke helt kan forestille dig det, så vil du helt automatisk lære at leve med det – Altså ikke tage det så tungt når du bliver ældre. Så bliver det bare noget der fylder mindre og bare er som det er. Og heldigvis vil du også kunne kompensere for det fordi du er pige. Altså du kan tage nogle højhælede sko på :-)
Jeg vil nu ikke sige at du er lav, som du er nu. Du kan prøve at kigge på disse links og danne dig et overblik over hvad normalhøjde er for piger i din alder. Enten på https://www.sundhed.dk eller et mere direkte link: http://www.sygeboern.dk/trivsel-vaekst/piger-6-18-aar
Jeg håber du kan bruge ovenstående til noget.
Mvh Mette