Hår hår, og atter hår
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cybehus!, Jeg har overvejet at tage på efterskole her i næste skoleår 8-9.. Men jeg hører der er fællesbad på en efterskole. Jeg hader at bade sammen med andre, bla. Pga jeg er omskåret, og at jeg har så mange hår, i røven og på pikken.. Jeg bader heller ikke i idræt. Hvad skal jeg gøre?... det er et stort problem for mig

Svar:
Hej med dig
Jeg forstår godt at det her med omskæring og hår er noget du tænker over, særligt når andre skal se det. Jeg tror det er en meget almindelig følelse i din alder, at man gerne vil se ud og være som alle andre. Man vil gerne være ”almindelig” og passe ind. Hvis man har krøllet hår, vil man have det glat og har man intet hår, ville man ønske man havde. Jeg er sikker på at der er nogen der misunder dig dit hår. Især de drenge der aldrig får nok hår til at få skæg eller hår på brystet.
Jeg tænker at det nok er svært at undgå at bade med de andre på efterskolen. Og det ville da også være vildt ærgerligt ikke at tage på efterskole, fordi du ikke vil bade med andre. Så jeg tænker at det kan være du skal øve dig lidt i at tænke ”sådan ser jeg ud” og gøre det alligevel. Det kan da også være at der er andre i badet, der har en masse hår og derfor ikke synes at det er underligt at du har.
Hvis du er fast besluttet på at der skal ske noget, er det en mulighed at du kan klippe eller barbere lidt af dine hår af. Ulempen ved at gøre  det, er at hårene bliver mere hårde og faktisk kan der komme endnu mere af at barbere.  Men du kan måske i første omgang bare klippe lidt af, og se hvad du synes om det.
Jeg sender lige et link til Sexlinien. De har nemlig skrevet en masse om både kropsbehåring og intimbarbering, så kan du prøve at læse lidt om det, og høre hvad andre tænker.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og at du får mod på at tage på efterskole.
Venlig hilsen Marianne