Hår
brevkassespørgsmål af
FieLaursen
15 år
Hej Cyberhus,
Sagen er den, at jeg selv syntes jeg har alt for meget kropsbehåring.
Altså en enorm mængde på ben, arme, armhuler, røv og fisse. Jeg har også en lille smule (mest helt lyse eller dun) på tær, fingre, ryg, baller osv osv. Jeg har efterhånden prøvet alting og ingenting. Når jeg baberer ben kvitterer det oftest med en hel masse barberknopper, og ligeledes på kønnet osv.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre mere! Mine hår på benene er efterhånden blevet så aggresive at jeg knap nok kan holde dem nede en dag uden de komme igen:(

Svar:
Kære du.
Jeg er ked af at høre, at din kropsbehåring går dig sådan på. Jeg tror, mange forstår dine frustrationer. Det er meget forskelligt, hvor meget hår man har, men også hvor vigtigt man synes det er at fjerne det. Kropsbehåring er blevet en ting, der af en eller anden årsag er ulækkert, når det sidder på kvinder, men normalt og mandigt, når det sidder på mænd. Det er jo ret underligt, for kropsbehåring er normalt, og hårene har jo faktisk ofte en funktion. Det er ikke fordi, jeg prøver at sige, at det ikke er okay at fjerne sit hår, hvis man har lyst til det. Det jeg prøver at sige er bare, at det også er vigtigt at lære at elske sin krop og sig selv, som man er, med eller uden hår. Der findes heldigvis flere og flere kvinder, der tør stå frem og lade deres hår være, i håbet om, at det bliver mindre ulækkert og mere normalt i andres øjne. Derfor er det selvfølgelig stadig okay at fjerne sit hår, hvis man er mere til det. Jeg tænker dog, det er vigtigt for dig at overveje, om det er besværet værd for dig at fjerne håret, hvis det giver dig så mange problemer og frustrationer.
Der er mange ting, man kan gøre for at opnå den bedste hårfjerning. Vælger man at barbere, er det meget vigtigt, at det er en ren skraber, man bruger. Det kan også være en god ide at barbere med hårene i stedet for imod. Ligeledes er det vigtigt at huden er varmet op og hårene bløde, hvis man vil undgå knopper. Du kan læse en masse om barbering (og hårfjerning generelt) her. Der bliver også nævnt andre måder at fjerne hår på - blandt andet voksbehandling, som jo holder lidt længere end barbering. Det kunne jo være en mulighed, hvis du vil undgå at barbere ben meget ofte, som du skriver.
Man skal huske, at når man barberer hår af, vokser der flere nye, stærkere hår ud. Så begynder man at barbere sig, kan det være svært at holde op igen, da man ikke bryder sig om de nye hårdere hår. Derfor kan det være en god ide at begrænse de områder, man vælger at barbere, så man ikke gør hårvæksten værre. Begynder man altså at barbere sig på armene, for eksempel, vil der komme flere og stærkere hår ud, som man måske ender med at synes er langt værre end den mængde hår, man startede ud med. Det tænker jeg, er vigtigt at tænke over, inden du går igang med skraberen på hele kroppen.
Det betyder meget for de fleste at føle sig flot og veltilpas i sig selv, og det er helt okay at bruge tid og energi på sit udseende. Det er bare også vigtigt at holde af sit udseende også når man ikke har tid og energi til at pleje det. Der findes mange måder at fjerne hår på, og du skal afgøre med dig selv, om det er noget, du vil bruge meget tid og energi på ofte, for hårene forsvinder aldrig for evigt, de vil altid komme tilbage, for det er sådan din krop er. Og din krop er god og smuk, som den er.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.
Sophie