Håndbold & mens.

brevkassespørgsmål

Håndbold & mens.

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 13 år 1 måned siden

Heij. Da jeg gerne vil starte til håndbold igen (snart), og har fået min mens. vil jeg gerne lige spørge hvordan/hvad man gør hvis man har det når man skal spille en håndboldkamp. Jeg er ikke lige den person som siger det til træneren (som er en mand) og har heller ikke prøvet at bruge tampon, men vil ikke udelukke at det ikke kan lade sig gøre. Er i det heletaget ikke en der snakker med folk om det. Men da vi får det meste SKAL i bad efter en kamp, vil jeg virkelig gerne have et svar hurtigst muligt. Hilsen L.p.

Svar:

Hej L.p,

Super godt du skriver herinde så du kan få svar på dit spørgsmål.

Det første du skal vide er, at menstruation er helt almindleigt og alle piger begynder at få det på et tidspunkt. Og det er ikke noget problem at spille håndbold eller lave noget andet sport mens du har menstruation.

Jeg synes ikke du behøver, at fortælle din træner det når du ikke har lyst. Jeg synes du skal prøve at lære at bruge tampon. Det vil gøre det meget lettere for dig selv og er mere behageligt når du skal løbe rundt og i bad.

Køb en pakke tamponer eller nogle forskellige slags. Der kan være stor forskel på, hvor let du synes de er at indsætte, men det finder du kun ud af ved at prøve.

Gå ud på badeværelset og lås døren og øv dig. :) Det vigtigste er, at du slapper af og trækker vejret, så går det helt af sig selv med lidt øvelse. Hvis du begynder at spænde i kroppen bliver det ret svært at få den i.

Hvis du ikke har lyst til at bruge tamponer endnu, så kan du også bruge bind, når du spiller håndbold. Du kan godt gå i bad uden der sker noget ville jeg sige. Det afhænger lidt af, hvor kraftig din menstruation er den dag. Hvis den er meget kraftig og du bløder meget, synes jeg det er fair nok, hvis du hellere vil vente til du kommer hjem. Men så kræver det nok, at du fortæller din træner om din situation.

Du kan måske få en veninde til at sige det for dig eller få din mor til at ringe til ham inden? En anden mulighed kunne være, du får din mor til at skrive en seddel og giver din træner den. Så slipper du for at sige det selv :)

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Held og lykke med det.

Mvh Miriam