Gør jeg noget forkert?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jer! :) Han er 20 og jeg er 17. Vi har kendt hinanden i 3 uger. Jeg er i tvivl om hvad jeg føler, jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg er vild med ham eller ej. Han har sagt at han rigtig, rigtig godt kan lide mig og er lidt forelsket i mig. Han har mere for mig end jeg har for ham og jeg ville virkelig ønske at det ikke var sådan. Jeg har meget svært ved at tale om følelser og i det hele taget bare at få sagt ting. Så når han spørg ind til hvordan jeg har det med ham eller hvad jeg tænker ved jeg aldrig rigtig hvad jeg skal svare og det gør ham ked af det og derfor også mig. Jeg kan virkelig godt lide ham og jeg savner ham når jeg ikke har set ham i et par timer. Men jeg kan ikke sige at jeg er forelsket i ham. Så derfor føler jeg mig lidt tarvelig da han jo er forelsket i mig. Det lyder mærkeligt, men jeg føler lidt at jeg udnytter ham. Jeg er bange for at han tror jeg kan lide ham mere end jeg kan. Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare ham hvordan jeg har det, når jeg ikke selv rigtig kan finde ud af det. Hvis jeg siger at jeg ikke ved hvordan jeg har det bliver han ked af det og tror at jeg ikke gider ham overhoved :s Vi har på en måde aftalt at vi på et tidspunkt bliver kærester og han siger at han aldrig vil være sammen med andre end mig og ligne ting. Og jeg vil ham også meget gerne, men hvad nu hvis jeg ikke for flere følelser for ham? Jeg har sagt at jeg har brug for tid, han siger han er lige glad med hvor lang tid det tager han vil kun have mig. Er det forkert af mig at være sammen med ham? Og hvordan kan jeg forklare ham at jeg bare er forvirret og ikke rigtig kan finde ud af hvordan jeg har det? OG hvis i har et råd til hvordan jeg kan få styr på mine følelser, altså finde ud af hvad det er jeg føler - Er lidt i tvivl om det gav mening :) På forhånd tusind tak! :) Kh mig

Svar:
Hej med dig.
Ud fra det du skriver, kan jeg godt fornemme, at du er lidt usikker på det hele – er bange for at såre ham, men også bange for at miste ham. Det er rigtig ubehageligt at sidde med de følelser.
Du skriver, at I nærmest har aftalt, at I skal være kærester, men at du ikke ved hvad du skal gøre, hvis du ikke får flere følelser for ham. Man kan ikke altid styre, hvor mange følelser man får for en person og selvom du måske går og drømmer om at finde en kæreste, kan det jo være, at han ikke er den rigtige for dig – og hvis ikke du føler det, vil det ikke være smart at indgå i et forhold. Jeg kan ikke svare dig på, hvad du føler er rigtigt og forkert, men hvis du ikke synes, det føler helt rigtigt, synes jeg, du skal være ærlig overfor ham og sige det – frem for at indlede et forhold og få ham til at give sig helt hen til dig, hvis du ikke selv er klar på det.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært for dig at fortælle ham, hvordan du har det, når du ikke selv føler, at du har styr på, hvad du føler. Jeg synes faktisk, at du forklarer det meget fint i det brev, du har skrevet til os. Måske har du mere styr på, hvad du føler, end du lige går og tror? Dét, at du skriver her er et godt skridt til at få mere klarhed over dine følelser. Ellers kan du prøve at skrive dine tanker og følelser ned for dig selv - det kan skabe en ro for mange. Hvis du har mod på det, kan du prøve at læse det højt for ham, hvis det er lettere for dig at forklare dig på den måde. Så er du sikker på, at du får det hele med og får sagt det på en rolig og tydelig måde.
En anden måde til at få mere styr på sine følelser er at tale om det og mærke efter inde i dig selv. Stop op i løbet af dagen og mærk helt nede i maven, hvordan du har det. Bliver du glad når han skriver til dig? Kigger du længselfuldt på telefonen og håber, at han kontakter dig. Hvordan har du det, når I er sammen – bliver du i godt humør, glæder du dig eller ville du egentligt hellere lave noget andet?
Jeg håber, at du får styr på dine følelser og får fortalt ham, hvordan du har det - Et ordsprog siger "Hellere såres af sandheden end glædes af løgnen" - Ingen ønsker at blive holdt hen, så jeg er sikker på, at han med tiden vil sætte pris på din ærlighed uanset om det betyder, at I ikke skal være sammen lige nu og her.
De bedste tanker
Simone