Gymnasie
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej! Jeg er 17 år og er i gang med mit første år på gymnasiet. Jeg er ikke særlig glad for at gå der af flere årsager. For det første har jeg meget svært ved at komme op om morgenen, og en lille ting kan gøre at jeg ikke kommer i skole. Derfor har jeg allerede alt for meget fravær. Jeg har det heller ikke særlig godt med dem fra min klasse, og snakker egentlig kun med en pige. Fagligt er jeg heller ikke særlig god og får lave karakterer i alt på nær dansk og engelsk. Jeg bryder mig bare virkelig ikke om gymnasielivet, lektiemængden, mængden af fritid som bliver taget fra en pga. lange dage. Jeg har allermest bare lyst til at droppe ud, men så føler jeg mig bare som en kæmpe fiasko, og jeg er bange for hvad min fremtid så kan jeg bringe mig. Jeg har også nogle selvcærdsproblemer, som jeg nemt har kunne ignorere før i tiden, men efter jeg er startet på gymnasiet, er jeg begyndt at se mig selv som værdiløs, og det præger min tankegang rigtig meget. Jeg føler mig bare som en fisk i mængden. Men ja, mit spørgsmål er om det er en vildt dårlig ide at droppe ud, eller jeg godt kan gøre det, og finde på noget andet?

Svar:
Hej med dig.
Det er tydeligt at høre, at du er udfordret af at gå på gymnasiet og ikke føler dig tilpas i det. Gymnasiet kan være svært at overskue på rigtig mange punkter og for rigtig mange mennesker. Nogle bliver skoletrætte, andre føler sig bagud, fagligt, hele tiden, nogle har svært ved at bestå eksaminerne, og andre igen synes at det sociale er svært. Så du skal vide, at du ikke er alene om den følelse af, at gymnasiet er hårdt. Hvordan og hvor længe det udfordrer folk kan så til gengæld være meget forskelligt.
Du skriver, at du har svært ved at komme op og afsted om morgenen, og at du ikke har det så godt i klassen, samtidig med at du føler dig værdiløs og som en fisk i mængden. Når du beskriver din situation, så synes jeg ikke, der er noget mærkeligt ved at du har svært ved at komme op og afsted. Vi mennesker er indrettet sådan, at vi glæder os til noget, der føles godt og vi vil helst undgå det, der ikke føles godt. Det er der mange gode grunde til, og meget fornuft i. Men samtidig kan det også spænde ben for det at komme op om morgenen, når det sidder fast i kroppen, at dagen ikke er noget at glæde sig til. Jeg vil anbefale dig at reflektere over, hvorfor du mon går og føler dig værdiløs. Og evt snakke med nogen om det. Få lettet det, der sidder indeni og fortæller dig det. For det er et forskruet billede af sandheden. Du har så meget værdi, at det slet ikke kan måles på en skala. Og når du kan se det selv, så er jeg sikker på at det bliver nemmere for dig at komme afsted til hvadend du skal.
Du spørger, om det er en dårlig ide at droppe ud, eller du godt kan gøre det og finde på noget andet. Og det er et godt spørgsmål, som du faktisk selv er den bedste til at svare på. Selvom det kan virke helt umuligt at finde frem til et svar, så er det ikke umuligt. Det at tage en stor og svær beslutning kan virke helt uoverskueligt. Og det er meget forskelligt, hvad der hjælper folk. For nogle er det rart at lave en liste med fordele og ulemper og bare skrive alt ned, som fylder. Når man har det foran sig, kan man få et overblik over, hvad der er flest af. Og det kan være en hjælp. Der er også nogle, som sætter sig og skriver alle deres tanker og følelser ned, uden filter, eller læsser af hos en ven/forælder/lærer, og lige pludselig kan de bedre mærke, hvad de hælder til. For nogle kan det være dejligt med andres tanker, så man får inputs, man kan tage med i overvejelserne. For andre er det vigtigt at trække sig tilbage og være helt alene, så man bedre kan mærke, hvad mavefornemmelsen siger.
Jeg håber, du har fået lidt mod på situationen igen og på at tage en beslutning om det ene eller det andet. Hvad du end vælger, du husk at der ikke findes rigtige og forkerte beslutninger. Der kan sagtens være noget, man ender med at fortryde, men det gør det ikke til en forkert beslutning. Så husk det, hvis du stadig synes, det virker umuligt at tage stilling til.
De bedste hilsner fra Mai