Gym start

brevkassespørgsmål

Gym start

brevkassespørgsmål af
Pigenpågym
16 år
Oprettet 7 år 8 måneder siden

Hej med jer.

Jeg er lige startet på gym og jeg ved virkelig ikke hvorfor, men det føltes bare ikke særlig godt. Jeg har fået så meget at vide omkring hvor fede de tre år er, men jeg syntes bare ikke det fungere. Det er overhovedet ikke fordi dem i min klasse er snobbet eller noget, for de er allesammen rigtig søde og flink, men der er bare et eller andet inde i mig som ikke føltes godt. I dag blev jeg specielt rigtig ked af det og har næsten grædt hele dagent pga af gym. Jeg kan ikke sætte en finger på hvad der gør mig ked af det, jeg er meget åben og vil hellere end gerne starte en samtale med folk og det sker også. Men for at være helt ærlig så glæder jeg mig altid til at komme hjem.

Kh.

Pigen i nød

Svar:

Kære du

Det kan være en ret voldsom oplevelse at starte på noget nyt. Nye mennesker, nye omgivelser og en helt ny struktur i hverdagen. Gymnasiet er et kæmpe spring, og jeg kansagtens forstå hvis du er overvældet og synes det ikke helt føles rigtigt.

Det kan selvfølgelig være et udtryk for at gymnasiet ikke er noget for dig, men jeg tror det er vigtigt at du giver det lidt tid for at se om det ikke ændrer sig med tiden.

Selv om alle er flinke og at det måske egentlig burde føles okay, så kan det alligevel sagtens være enormt stressfuldt at stå i en situation hvor så mange ting er nye og anderledes. Måske er det derfor at tårerne presser på og du har brug for at græde?

Måske kan du prøve at tænke den her følelse af at noget er galt, som et udtryk for at du har brug for tid og ro til at fordøje alt det nye. At du har brug for tid til at vende dig til alle de nye mennesker omkring dig, og den hverdag I sammen nu skal have sammen. Det er helt naturligt. Måske er du ikke den eneste i klassen? Du er i hvert fald ikke den eneste. Her i Cyberhus har vi fået mange henvendelser fra unge der lige er startet på gym. Mange der ligesom dig er blevet overvældet og har svært ved at håndtere alt det nye uden helt at kunne sige hvorfor og hvad det præcis handler om.

Prøv at se tiden an og se om ikke du finder mere ro, og om ikke den her fornemmelse bliver mindre i takt med at du lærer alt det nye bedre at kende. Giv dig selv tid og plads til at lære det hele at kende og accepter at der nok kommer dage som bare ikke er særlig gode.
Snak med dine forældre om hvordan starten har været. De har måske selv oplevet hvor svært det er at starte på noget nyt, og jeg tænker det kan være en god hjælp ikke at gå helt alene med de her tanker.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål