Genert - Kondomer
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej!
jeg er en dreng på 14 som er VILDT genert.
jeg hartænkt lidt pånsex og sådan, og jeg vil sevfølgelig gerne dyrke "sikker" sex,
jeg kan bare ikke få mig selv til at gå ind i en butik og købe nogen, jeg er for genert...
Har i et godt rådmom hvadmman kan gøre.?
vh Den Generte.

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes det er rigtig fint du skriver herind med dine tanker omkring sex og køb af kondomer for første gang. Det er også godt, du tænker over, at du gerne vil dyrke 'sikker' sex, men du skal huske, at du som 14 årrig er under den seksuelle lavalder (som i Danmark er 15 år), og derfor er det endnu ikke lovligt for dig at dyrke sex.
Jeg vil meget gerne svare på dit spørgsmål alligevel, for det behøver jo ikke være lige nu, at du vil bruge kondomerne. Det kan også være, du vil købe dem for at øve dig i, hvordan et kondom skal sættes på? Eller måske bare se, hvordan kondomer mærkes og ser ud?
Jeg tror, mange mennesker synes, det er svært at købe kondomer i en butik. Egentlig er det lidt sjovt, for sex er jo en meget narturligt ting. Nogen bliver nervøse for, hvad dem bag kassen tænker, andre er bange for at blive røde i hovedet, mens de står og betaler. Der kan være flere grunde til, at det er svært at skulle købe kondomer, og de fleste har hver deres grund til at synes, det er lidt pinligt.
Hvis du vil, kan du måske prøve at tale med en god ven eller en af dine ældre søskende (hvis du har sådan nogle), om de har prøvet at købe kondomer og hvordan de gjorde det? Måske fortæller de at de også var generte, da de stod i butikken, men alligevel prøvede. Måske fandt de ud af, at det ikke var så pinligt, som de troede? Det kan være rart at høre andre, hvordan de har gjort, og hvordan de havde det med det.
Det kan også være, det vil blive mindre pinligt, hvis I er flere sammen, som går i en butik som kun sælger kondomer. Der plejer ikke at være så mange mennesker i de butikker, som kun sælger kondomer, og det kan være det så bliver mindre pinligt. Du kan også købe kondomerne ved en 'selvbetjenings kasse', hvis du har mulighed for at købe dem i et stort supermarked, hvor der ikke sidder kassedamer ved alle kasserne.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og god sommer.
De bedste hilsner Signe.