Genert.

brevkassespørgsmål

Genert.

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej! Jeg er en pige på 12 snart 13:) Jeg skal snart til at i 7. Ja.. Problemet er at jeg er en meget genert pige. Rigtig mange af drengene fra min klasse bliver ved med at sige, at jeg er mega genert, og at de ikke forstår hvorfor jeg ikke "tør" at tale med dem. Det bliver jeg selvfølgelig lidt træt af, altid at få afvide. Jeg prøver da det jeg kan at komme i snak med dem, men det mener de vidst, at det ikke er nok. Der er en enkelt dreng i klassen som jeg ikke har problemer med at snakke med, men ellers ikke. Men det er jo ikke så fedt at have den rolle i klassen, at være "hende der er bange for drenge". For jeg synes nu ikke engang at jeg er den mest generte i min klasse. Men hvad nu hvis jeg så ikke kan få en kæreste engang, fordi jeg er så genert? Jeg er faktisk rimelig lun på en fra mit dansehold:/ Hvad skal jeg så gøre ved det? Har I nogle idéer til, hvordan jeg så kan lade være med at virke så genert? Jeg vil gerne have svar hurtigst mulig, tak!

Svar:

Hej,

Jeg kan godt forstå, at du er træt af at blive kaldt genert og være kendt som hende, "der er bange for drenge". Og jeg vil gerne prøve at komme med nogle gode tips og idéer.

Man kan ikke stoppe med at være genert fra den ene dag til den anden. Og måske man altid vil være lidt genert i bestemte situationer. Så mit første råd til dig er at prøve at acceptere, at du er lidt genert. Det er noget, de fleste mennesker kender til og oplever, og det er som regel også noget, man vokser lidt fra, når man bliver ældre og mere selvsikker. Og uanset hvor genert du er, så er jeg sikker på, at du nok skal få en kæreste en dag. Du skal nok møde en fyr en dag, som giver sig tid til at lære dig at kende, og som du efter lidt tid kan slappe så meget af sammen med, at du kan være dig selv og åbne lidt mere op. Jeg synes jo faktisk, at du virker som en ret sej tøs med en hel masse tanker, en stor selvforståelse og en hel masse ord. Og det er der altså nok en, der skal få øjnene op for en dag. Om du så bliver ved med at være genert eller ej.

Det her med at acceptere, at du er genert kan måske også ende med at være det, der sætter en stopper for din generthed. Generthed kan godt handle om at man tænker enormt meget - og måske også lidt for meget nogle gange. Prøv at være lidt mere ligeglad. Stol på at du er en sød og sej pige. Så er halvdelen af genertheden allerede væk.

Når det så er sagt, er der også nogle lidt mere konkrete ting, du kan prøve at gøre. Prøv for eksempel at udfordre dig selv lidt hver dag. Prøv at sige lidt mere, tale lidt højere, snakke til en du ikke plejer at snakke til og så videre. Tænk over hvordan en, der ikke er genert i en situation ville opføre sig og prøv at gøre det samme. Opfør dig overfor andre drenge, som du gør sammen med den ene fyr, som du faktisk godt kan finde ud af at snakke med. Kopier din opførsel sammen med ham. På mange måder kan det måske sammenlignes lidt med at lære nogle nye dansetrin. Man skal lige have styr på teknikken, øve sig og have det "ind på rygraden" som man siger, før det falder en lige så naturligt som alle mulige andre trin. Så kast dig ud i det trin for trin.

Til sidst vil jeg gerne sige, at jeg synes, at du skal kaste dig ud det. Den eneste, der kan ændre det her, er dig! Prøv engang også at snakke med dine veninder og måske også med dine søskende og forældre. De kender dig bedre end andre og kan måske give dig nogle gode råd til, hvad du kan gøre anderledes, og hvad du gør allerede, der er godt. Og prøv eventuelt også næste gang, at en af drengene fra din klasse siger, at du er genert, at spørge, hvad han synes, du skal gøre for ikke at virke så genert. Måske du bliver overrasket over det, han siger. Måske du tænker - Jamen, det kan jeg da godt finde ud af.

Venlig hilsen, Trine