gammel ven bagtaler mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg skrev ind i sommers at jeg er ved at miste min ven til min eks ven og jeg har et tepramant og belv meget sur en dag senere på dagen fik jeg af vide af min vindene at men ven s som jeg er ved at miste bagtaler mig det gør rigtig ondt og jeg vil helst ikke miste hende som ven hun skal ikke konfimeres og det skal min beste ven heller ikke så når vi andre er til præst sidder de hjemme hos s og hygger de for rigtig meget sammen jeg ikke er en del af og s bliver ved med at bagtale mig fordi jeg sendte en besked til hende som alle i klassen har hørt så nu er jeg den onde og hun er ofret jeg kan jo ikke bare sige til hende at jeg sendte den fordi jeg ved hvad hun har sagt det har jeg lovet min beste ven ikke at sige for så stoller s ikke på hende mere jeg aner ikke hvad jeg skal gøre jeg er på vej ud i selv skade og er begyndt at brænde mig med lys og tænd stikker pleass help me.

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig godt du skriver herind og beder om hjælp, når det hele bare er svært lige nu.
Med hensyn til din eks-ven, lyder det som om problemet er at du sendte en sms til hende, som hele klassen nu kender til, og derfor bagtaler hun dig over for din bedste veninde. Jeg har et forslag til, hvad du kan gøre. Det er måske ikke den nemmeste løsning, men det er efter min mening den bedste løsning.
Du kan prøve at sige undskyld til din eks-ven, for den besked og forklare, at du har et lidt voldsomt temperament engang imellem og at du er virkelig ked af, at du skrev sådan. På den måde siger du ikke, at din veninde fortæller dig, at din eks-ven bagtaler dig, og det kan være det kan stoppe noget af bagtaleriet. Jeg ved godt, det kan være rigtig svært at sige undskyld, men jeg tror det i sidste ende vil være godt for dig.
Det lyder også som om, du er bange for, at du måske mister din bedste veninde til din eks-ven. Det tror jeg ikke, du skal være bange for. Venskaber er noget, man skal gøre sig fortjent til og noget, man skal arbejde på. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at du fortæller din veninde, hvordan det hele hænger sammen med din eks-ven, hvis du ikke allerede har gjort det. Det er vigtigt, at du fortæller hende, hvordan du har det med din eks-ven, og at du forklarer, hvorfor det var, du sendte den besked til eks-vennen. Det skal være sådan, at din veninde kan forstå, hvorfor du har taget de valg, du har angående din eks-ven. Hun ville ikke fortælle dig, at din eks-ven bagtaler dig, hvis ikke hun stadig gerne vil være venner med dig, så det tror jeg ikke, du skal være nervøs for.
Jeg tror, det er vigtigt, at du siger til din veninde, at det er helt fint med dig, at hun er venner med din eks-ven. Det synes jeg, du skal gøre, hvis du ikke allerede har gjort det, for ligegyldigt om du bryder dig om det eller ej, er der ikke noget, du kan gøre ved det. Så er det bedre, at du siger til hende, at det er okay med dig, end at du siger, at det er du ikke så glad for, fordi så kan det være din veninde bliver sur på dig, fordi det så er, som om du prøver at bestemme, hvem hun skal være venner med.
Og så vil jeg gerne sige til dig, at selvskade ikke hjælper dig i den her situation. Det gør kun ondt på dig selv og du får ikke noget positivt ud af det. Når du skader dig selv, tror jeg det er fordi det er svært at klare situationen og alle de følelser inden i. Men der er en anden mulighed end at skade sig selv og det er at bede om hjælp. Ligesom du har gjort her i brevkassen og det er super godt. Nu synes jeg du skal tage fat i dine forældre eller en andne voksen som du godt kan lide. Fortæl dem at du synes dte er svært og ikke ved hvad du skal gøre. På den måde kan i snakke om det og så tror jeg du vil opleve at tingene begynder at løsne sig og at det bliver nemmere. Du kan også skrive med en voksen anonymt i
chatrådgivningen her på siden.
Jeg håber, at du finder ud af det hele, for det er bestemt ikke sjovt at blive bagtalt. Jeg synes, du skal overveje om der måske er en mulighed for, at dig og din eks-ven kan lægge alt, hvad der er sket mellem jer, bag jer og begynde på et helt friskt venskab. For mig lyder det som om, du stadig holder af eks-vennen, når du bliver så ked af, at hun bagtaler dig.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.
Venlig hilsen Jane