Gamle venner
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus
Jeg er 16 år. Jeg har gået på flere forskellige skoler, dengang jeg gik i folkeskole. Efter jeg flyttede fra min første skole har jeg ikke haft kontakt med dem siden. Jeg stoppede på skolen, fordi den ikke var særlig god på det tidspunkt.
En dag fandt jeg så næsten hele min klasse igen, hvilket jeg blev enormt overrasket over. Jeg fandt dem dog kun online via Facebook.
Mit problem er så bare, at jeg gerne vil være venner med dem igen, men jeg ved ikke helt, om jeg skal spørge dem. Jeg har jo ikke haft kontakt med dem i mange år, og jeg stoppede lidt pga. nogle af de andre i klassen. Det gik lidt galt, da jeg stoppede. Jeg var rigtig gode venner med en del af dem, hvor andre snakkede jeg stort set aldrig med eller lignende. Men ville det være mærkeligt at spørge dem om venner efter så mange år? (For at kunne svare helt på mit spørgsmål, så gik jeg ud af klassen efter 3. - så fra 0.-3.)

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå at du har lyst til at genoptage kontakten med tidligere venner. Nogle gange finder man ud af at man stadig bare klikker helt vildt godt sammen og så blomstrer der et fedt venskab frem. Når det så er sagt, så har du ret i at det kan være svært at finde ud af hvordan man lige får spurgt. Det kan nemlig godt virke lidt voldsomt hvis man hopper direkte ud i "skal vi være venner" spørgsmålet. Nogle gange er det meget bedre at starte med små skridt. Det kunne være ved at skrive til dem på facebook først (eller sende dem en venneanmodning, hvis du ikke har gjort det endnu) og høre hvordan det går. Noget a la: "Hey, det er længe siden. Fedt jeg lige fandt dig her på facebook. Hvordan går det med dig nu om dage?" (med dine egne ord, hehe). Det kan også være at du kan finde ud af om der er noget de rigtig godt kan lide og så tage den derfra. Hvis nu der f.eks. er nogen som går på gymnasium eller har et studiejob (det plejer man at kunne se på facebook), så kan du skrive: "Hey, jeg overvejer at søge job i.../begynde på... og så tænkte jeg på om du måske havde lyst til at fortælle mig lidt om hvordan det har været/er for dig?". Og så f.eks. foreslå at I kan mødes på en café (til en kop te/kaffe/kakao) eller et andet sted hvor I kan mødes om noget - noget at drikke, spise eller lignende.
Under alle omstændigheder så er det ikke mærkeligt at du tager kontakt. Det er da bare fedt! Det kan jo også være at der er mange af dem som har tænkt på dig siden.
Jeg håber det lykkes for dig at få kontakt til dem igen!
Venlig Hilsen
Signe