Første menstruation?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej CB.
jeg tror jeg fik min første mens idag, men er meget usikker.
Jeg plejer normalt og få en lille smugle udflåd. Idag var der sådan 3 dråber blod, OG udflåd.
Er der normalt? Jeg synes også at den sad sådan ret langt tilbage, sådan 0,5-1 cm fra udflåden? Jeg er usikker på om det faktisk er mens, da det var meget lidt blod
Jeg har ikke haft nogle mave smerter, eller noget. Jeg har dog været ret træt, og nem at irreterere, kunne det have noget med det at gøre?
Plz svar hurtig
-F

Svar:
Hej du,
Jeg kan godt forstå du kan være usikker på om du har fået din menstruation eller ej. Det kan være meget forskelligt hvordan det ser ud, føles og opfører sig når man får sin menstruation. Og ofte er der mange tanker og bekymringer forbundet med det. Det er derfor rigtig godt at du skriver ind og får sat ord på dine tanker.
Som sagt kan den første menstruation være meget forskellig fra person til person. Nogle bløder meget, mens andre kun bløder lidt. Du kan derfor godt have fået din menstruation i dag, selvom det kun var meget lidt. Det er ikke alle der får mavesmerter i forbindelse med menstruation, så det kan man ikke altid bruge som indikator. Du skriver, at du har følt dig meget træt og lidt mere irritabel end du plejer og det er en typisk reaktion at have i kroppen, fordi menstruation hænger sammen med hormoner i kroppen, som også er dem, der kan påvirke energiniveauet og humøret.
Det er godt, at du er opmærksom på om det hele er som det plejer. Det er altid godt at være opmærksom på de signaler kroppen sender en. Hvis du synes det mærkes underligt eller er for mærkeligt, så kan det være en god ide at spørge sin mor til råds. Husk på at hun også har haft hendes første menstruation og hun kan sikkert godt huske hvordan det var at være i tvivl om den slags. Selvom det kan være lidt pinligt at spørge om den slags, så kan det være rigtig rart at få det gjort, så man ikke skal bekymre sig over det bagefter.
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Med venlige hilsner Astrid