For følsom.

brevkassespørgsmål

For følsom.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej! Jeg er en pige på 15 år. Jeg er meget nem at gøre ked af. Jeg har et helt almindeligt liv. Aldrig blevet mobbet eller noget lignende. Jeg har en skøn familie og skønne venner. I det hele taget et super liv.. Bortset fra, at jeg bliver meget nemt ked af det. Hvis folk siger noget til mig eller skriver noget, ofte noget som andre ikke ville tage personligt, bliver jeg helt nede. F.eks. her i aftes, kaldte en dreng mig "ST" over facebook. Jeg spurgte hvad det betød. Og han skrev "Stalker-(og mit navn)". Grunden var, at jeg for 4 måneder var til en fest med ham og en anden af hans venner. Jeg havde drukket sådan okay meget. Og han mener så, at jeg gik i røven af de to drenge hele aftnen. Det gjorde jeg så bare ikke.. Men så havde de fundet på navnet "ST". Selvom det er 4 måneder siden og det jo ikke er ondt ment, så ødelægger det lidt min aften. Jeg bliver ked af det og jeg VED godt, at det er noget som jeg overhovedet ikke burde tænke over, - men det gør jeg desværre bare. Har I/du nogle råd til, hvad jeg kan gøre, for at lade være med at tage alt så vildt personligt. Og lade barketeller påvirke mit humør. Nogle ting som jeg evt. kan arbejde med psykisk? Bare et eller andet råd. På forhånd mange tak. Venlig hilsen "Mig".

Svar:

Hej med dig

Først synes jeg bare det er fedt at høre, at du har en dejlig familie og dejlige venner. Det er en god ting og det er rart, specielt i de perioder hvor der måske er noget andet der driller.

Faktisk er du ret tilfreds med dit liv, men der er bare lige det her med at du bliver meget nemt ked af det og at det fylder ret meget. For eksempel det her med de to fyre som kaldte dig ST ov selvom det er lang tid siden og at det virker som om de ikke lagde så meget i det, så fylder det meget og kan stadig gøre dig ked af det.

Jeg kom til at tænke på nogle forskellige ting, da jeg læste dit brev og måske kan det hjælpe dig lidt.

Det første er, at vi mennesker er forskellige og nogle mennesker er mere følsomme end andre. Nu kender jeg dig ikke så godt, men det er okay at være følsom og at tænke over tingene. Men du har også ret i at hvis det fylder alt for meget og i forlang tid, så suger det for mange kræfter ud af dig og så skal du gøre noget.

Og så kommer jeg til det andet..du skriver at du har en dejlig familie og derfor synes jeg du skal bruge dem i det her tilfælde. Når du kan mærke at der er et eller andet som gør dig ked af det og som fylder lidt for meget for dig, så få snakket om det. For det første er det bare rart at få det ud af kroppen og vendt med et andet menneske. Bare det kan faktisk hjælpe en del. For det andet så kan det være den voksne som kender dig godt, kan give dig et par konkrete råd som kan hjælpe dig fremad.

Det sidste jeg tænkte på er, at rigtig mange teenagere oplever at være lidt ekstra følsomme i teenageårene og det hænger lidt sammen at der er nogle ting som bare fylder rigtig meget. Det kunne for eksempel være venner, kærester og hvad synes de om en og den slags. Det fylder bare rigtig meget og det er helt normalt. Men det betyder også at det kan gøre en rigtig ked af det.

Så måske er det en kombination af de ting, som du oplever nu. Og hvis du nu oplever, at du kunne bruge en ekstra voksen at snakke med, så prøv at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne som du anonymt kan chatte med og måske kunne det også være rart.

Venlig hilsen

Rikke