Føler mig ensom.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har gådet og tænkt lidt over nogle ting i mit liv. Hvordan skal jeg begynde? Skal man havde en bedste ven? Alle pigerne i min klasse har en, og det er som om at når man har det, kan man ikke havde andre venner. Jeg har ikke en. Jeg har faktisk ingen venner. Når man har en bedste ven, så er det hende man deler sit liv med. Og har ikke andre venner. Det er bare Hende, hende, hende! Jeg føler mig så alene! Jeg er lige som dem. Går i det samme tøj. Er lige så klog som dem. Lige så sjov og griner af de samme ting som dem. Men ingen vil være min ven! Jeg kan se på mig selv at min selvtilid er faldet rigtig meget. En gang talte jeg rigtig meget. Det er jeg os holdt op med, fordi jeg ikke har nogle at tale med. Jeg bruger meget tid alene, især med at læse! Er man sær vis man har en fantasi ven? Jeg har nogle. Jeg er ikke så god til at tale med mine forældre. De er foresten stildt. Min mor, hun har for trævlt med at være sammen med sin nye kæreste. Og min far, er ikke typen man taler med. Mere den type man "tiger stille med og ser en film med" type. Så i var lige det eneste jeg kunne komme i tanke om. Jeg håber i kan hjælpe, og undskyld for mine stavefejl! Hilsen mig....

Svar:
Hej med dig,
Det er godt du skriver herind, og jeg vil prøve at svare så godt jeg kan.
Det er forståeligt du føler dig ensom, når alle fra din klasse snakker om at have bedste venner. Når alle går og snakker om, at de har en bedste ven, og man ikke selv har en kan man godt føle sig unormal og udenfor. Men det er faktisk langt fra alle der har en bedste ven, de har måske i stedet nogle venner de hænger ud med i skolen. Nogen de bare hygger sig med, men ser dem ikke som bedste venner. I perioder er der også nogle som føler de slet ikke har nogle venner.
De fleste vil gerne have en bedste ven fordi det kan være rigtig hyggeligt og rart. Det er meget forskelligt, hvornår man i ens liv får en bedste ven, så du er helt normal selvom du ikke har en.
Det at du har fantasivenner betyder slet ikke, at du er mærkelig, i dit tilfælde tror jeg mere dine fantasivenner hænger sammen med at du føler dig ensomhed. Hvis du i hverdagen ikke hænger ud med nogen, er det naturligt dine fantasivenner bliver en erstatning. Så jeg synes mere du skal prøve at se det som et tegn på, at du gerne vil være sammen med andre unge, og jeg vil prøve at give dig forslag til, hvordan du kan gøre det.
Men det første jeg synes du skal gøre er, at snakke med en lærer du har det godt med. Voksne er ofte gode til at hjælpe en på vej.
Jeg tror også det vil være godt, hvis du hiver fat i dine forældre. Selvom du ikke snakker meget med dem, synes jeg det er vigtigt du fortæller dem, hvordan du har det. Det at du er ensom hænger måske også sammen med dit forhold til dine forældre. F.eks. at du føler din mor hellere vil være sammen med hendes kæreste end dig, og du mener du ikke kan snakke med din far. Så selvom du ikke snakker godt med dem, så synes jeg det vil være godt for dem at vide, hvordan du har det. Måske kan du få et bedre forhold til dem ved at dele dine tanker :)
De steder, hvor du selv kan prøve at finde venner kunne være:
I skolen: Hvis du ikke finder venner i din klasse, kan du prøve at snakke med dem i dine parallelklasser. F.eks. i frikvarterne, eller måske er der en fritidsklub på din skole, hvor du kan snakke med dem.
Fritidsaktivitet: Det er muligt at finde venner andre steder end i skolen. Går du til en fritidsaktivitet? Her finder man som regel sammen med mennesker, som man har de samme interesser med. Hvis du ikke går til en kan du prøve at snakke med dine forældre, eller en anden voksen du har det godt med om det, hvor I sammen kan prøve at finde en aktivitet du kan gå til.
Det er helt okay du føler dig ensom og gerne vil have en bedste ven, men husk det er forskelligt for alle, hvornår de får en bedste ven. Det er noget man som regel får styr på senere hen.
Jeg håber du finder en løsning, ellers er du også velkommen til at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her sidder der også voksne som gerne vil lytte og prøve at hjælpe dig.
Mvh
Julie