Følelser for andre piger/kvinder?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus
Jeg for engang imellem følelser for andre piger/kvinder.
min hjerne begynder at forestille sig fantaster osv
jeg kan godt lide at forstille mig at jeg har et forhold til en anden af samme køn.
en som er lidt ældre end mig og det er ofte sket at jeg har fået følelser for en person i en film eller noget
mit spørgsmål er, om det er lesbisk tegn, eller blot en teenage fantasi.
jeg er lidt bekymret...

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå du tænker om dine følelser og fantasier kan betyde at du er til kvinder. Det er helt almindeligt, at man tænker over sin seksualitet og seksuelle orientering. Når man er teenager kan det være rigtig svært at finde ud af hvem man er og hvem man er til og rigtig mange unge, ligesom dig, har tanker som dem du beskriver i dit brev.
Jeg vil starte med at skrive, at der er forskel mellem fantasi og lyst/orientering. Det er for eksempel helt normalt at have en fantasi eller drøm om en anden kvinde, selvom man er til mænd. Men når det er sagt, så kan man også sagtens have fantasier om kvinder og samtidig også være til kvinder. Det kan også være man er til både mænd og kvinder. Det kan være rigtig svært at finde ud af hvad og hvem man er til. Især i dagens Danmark hvor det er blevet helt okay at være helt sin egen og nu hvor der findes vildt mange definitioner på alle de forskellige orienteringer man kan have. Det er både rigtig godt at man kan få lov at være lige hvem man gerne vil være, men det kan også gøre det rigtig svært at finde ud af hvem man er når der er så mange muligheder.
Du skriver at du er lidt bekymret, og jeg kan godt forstå, at du gør dig tanker og bekymringer om det, for det er klart at det fylder meget for dig. Uanset hvad du finder ud af, så er det helt i orden. Det vigtigste er, at du er glad og tilfreds med hvem du er og hvilken seksuel orientering du har. Det kan være en svær proces! Men ofte lærer man rigtig meget om sig selv i ens søgen efter hvem man er og hvem man er til. Den viden er aldrig spild. Nogle gange får man taget nogle omveje, noge gange nogle genveje, men uanset hvad så finder man altid ud af noget om sig selv og sin seksuelle orientering som man kan bruge i sin videre færd.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvem du er til. Det kan kun du selv finde ud af. Men der er forskellige tilbud, du kan bruge hvis du har brug for en snak i din søgen efter hvem du er og hvem du er til. Der er for eksempel 1-1chatten her på cyberhus, hvor du kan snakke anonymt med en voksen rådgiver om alle dine tanker og følelser. Det kan være rart at få sat ord på og snakket med en anden om alle de ting der fylder for en. Hvis det er noget du kunne tænke dig, så kan du finde chatten her. Et andet tilbud du kan kigge på er lgbt-ungdom. Det er en forening, der beskæftiger sig med seksuel orienteringer, hvor du også kan chatte, eller ringe eller skrive i brevkassen eller generelt blive informeret, hvis du har spørgsmål eller tanker, du gerne vil snakke om. Du kan finde lgbt-ungdom her.
Jeg håber du kan bruge mit svar og jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke!
De bedste hilsner Astrid