Fyret på uretfærdig baggrund

brevkassespørgsmål

Fyret på uretfærdig baggrund

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 9 år 7 måneder siden

Hej.

Jeg blev fyret af Netto, med den beggrundelse, at jeg var svagsynet. Dette vidste min chef ikke da jeg blev ansat, men kunderne havde undervejs fortalt hende at jeg skulle have tingene lidt tættere på. Dette fortalte min chef mig til mødet, hvor jeg blev afskediget.

Jeg synes ikke det er retfærdigt, og jeg har senere fået af vide, at man ikke må fyre en på grund af et handicap og at det går imod ligebehandlingsloven.

Er det noget jeg kan gøre? :-)

Svar:

Hej Anonym

Jeg kan godt forstå din frustration over at blive opsagt, og særligt når grunden er at du er svagtsynet.

Jeg må indrømme at jeg ikke ved om din chef har handlet ulovligt, men jeg synes i hvert fald at det er noget du skal undersøge, da det ganske rigtigt lyder som om din opsigelse kunne være i strid med ligebehandlingsloven.

Jeg synes du skal prøve at kontakte HK-Ungdom som ved en masse om hvilke rettigheder du som ung har på en arbejdsplads.  HK står for handel og kontor og er en fagforening for mennesker ansat indenfor handel og kontor. HK-Ungdom er deres ungdomsafdeling, hvor de ved en masse om lige præcis fritidsjobs og lign

Bedste hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål