Fucking små og alt for store
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse. Jeg har aldrig prøvet, at skrive ind til en brevkasse før, så håber at jeg gør det rigtigt, haha. Jeg har 2 store utilfreds heder ved mig selv. 1: Mine bryster. Jeg er 14 år og 15 til maj, og jeg kan ikke engang udfylde en 75a skål! Det giver ingen mening for mig. Jeg fik den der lille kugle allerede i 3. klasse - altså for 6 år siden. Jeg har et BMI på 20,3, så deres størrelse er ikke fordi, jeg er undervægtig. Overhovedet. Udover mine bryster er jeg meget udviklet. Både fysisk og psykisk. Jeg har kraftig hårvækst alle de steder man skal have det. Jeg er næsten 170 cm, og jeg har mange kvindeligeformer. Så hvorfor? Hvorfor er mine bryster som en 5. klasses? Jeg har læst om mange piger, der også skriver ind til brevkasser om deres bryststørrelse, men jeg er virkelig bange for, at de ikke bliver meget større end de er nu. Mine veninder bruger både B og C skåle, og deres bryster er helt runde. Nærmest perfekte. OG de vokster stadig. Mine er nogle små pyramidebryster. De er på ingen måde runde. De bekræfter virkelig pyramidebryster, hvis man kan sige det sådan. Mit venstre pyramidebryst er større end det mit højre. faktisk dobbelt så stort. Som jeg skrev længere oppe, har jeg læst en del lignede spørgsmål, hvor svaret altid er det samme: "de skal nok komme" eller "alle kvinders bryster forskellige". Men det giver bare ingen mening, når jeg har betydeligt mindre end de 60 andre pige på min årgang. Eller 58. Jeg har 2 veninder, der kun har lidt større. Den ene er meget undervægtig. Hun er 170 og vejer 47 kg. Min anden veninde har på 2 måneder tabt sig omkring 6 kg, og det er især gået udover hendes bryster. Skal jeg opsøge min læge, og hvad ville hun kunne gøre ved det? Skal jeg helt seriøst samle penge sammen til silekone, og hvor gammel skal man være for at få den operation? Eller er der et eller andet tilskud (udover p-piller) der kan sætte gang i dem? Spørgsmål 2: Som jeg har skrevet, er jeg meget udviklet. Mine bryster er for små, men mine kønslæber er alt for store. Altså de indre kønslæber. Indre? de hænger 3 cm ud af fissen på mig. Jeg hader dem nærmest mere end mine bryster. Jeg er virkelig pinlig over dem, og jeg synes, at de er desiderede klamme. De er ikke kun klamme at se på, men de irritere mig virkelig. bare når jeg går eller noget, kan jeg mærke dem. Og hvis jeg i nogle "slapafbukser" ikke lige tager trusser på, kan jeg mærke dem imellem mine ben. Det er seriøst for klamt. Jeg har flere gange haft lyst til at klippe dem af. Det lyder sygt i hovedet, men ja. Jeg gik til min læge med dem for et halvt år siden. Hun synes også, at de var store, så hun ringede rundt for at høre, om der var nogle, som ville operaer dem væk, men det var der ingen, der ville, nu hvor jeg var så ung. Bla bla. + jeg har kigget meget på pigerne til idræt, og der ingen, der bare nærmer sig, at have kønslæber på min størrelse. Nogle hænger lidt udenfor de ydre kønslæber, men det er som sagt intet i forhold til mine, og det mener jeg virkelig. Mine bryster og kønslæber gør mig meget usikker på mig selv. Jeg har fået et meget lavt selvværd her det sidste halve år. Jeg har været i seng med drenge, men både de og jeg har været fulde da det skete, og jeg er bange for, at det er den eneste grund til, at jeg turde. Jeg har selvfølgelig holdt bh og trøje på, og jeg har aldrig vist mine bryster til en fyr. Drengene har heller ikke fået lov til andet end at stikke den ind. For jeg er næsten gået helt i panik, hvis de har prøvet på at slikke mig eller noget. Tusind tak hvis i læser hele min besked, det vil virkelig betyde meget. Ronja

Svar:
Kære Ronja
Jeg vil starte med at sige, at du er kommet det helt rigtige sted hen med dit spørgsmål og jeg vil svare på det, så godt jeg kan.
Jeg kan høre på dig at det her med din krop, er noget der fylder meget for dig. Det er ikke rart at gå rundt og føle at ens krop ser forkert ud, i sær ikke når du føler at det giver dig lavt selvværd.
Jeg får lyst til at sige til dig, at det er meget naturligt, at der er ting man ikke kan lide ved sin krop, især i din alder. Når man er 14 år, så sker der en masse med kroppen. Den forandrer og udvikler sig, og man skal vende sig til at den ser anderledes ud og det kan godt være svært.
De fleste mennesker vil nemlig rigtig gerne passe ind og være som de andre. Vi mennesker er flokdyr, og kan ikke lide at være anderledes. Men faktisk så er vi jo alle forskellige, både vores personligheder og vores kroppe.
Du nævner forskellige ting i dit spørgsmål, så jeg har valgt at dele mit svar op i tre afsnit, for at gøre det lidt nemmere for dig.
1. Bryster
Det kan være rigtig svært, at svare på om dine bryster vokser sig større. Det kan godt være at de ikke gør det, men sandsynligheden for at de vokser sig større, er meget stor. Din krop bliver nemlig ved med at udvikle sig, indtil du ikke er teenager mere, altså når du er omkring 18-20 år. Før da er det ikke til at sige hvordan dine bryster kommer til at se ud.
Du skriver, at du overvejer at få silikone i dine bryster. Det er en mulighed, hvis du stadig er ked af dine bryster når du er 18 år. Til den tid er dine bryster færdigudviklede og du kan tage stilling til, om du synes de er ok eller om du gerne vil lave dem om. Inden du får lavet silikonebryster er der forskellige ting du skal overveje. Der kan nogle gange opstå nogle problemer når man opererer bryster, du skal have nye implantater igen efter 10-15 år og så er det heller ikke alle drenge der synes at det er flot eller rart at røre ved silikonebryster, fordi de er hårde og uægte. Så det er vigtigt at du mærker efter indeni dig selv, hvad der føles mest rigtig for dig.
2. Kønslæber
På samme måde som dine bryster stadig kan nå at udvikle sig og komme til at se anderledes ud, sådan er det også med dine kønsorganer.
Det her med at synes at dine kønslæber er klamme og ser store ud, er du faktisk slet ikke alene om at tænke. Der er mange piger, der tror at deres kønslæber er for store og som overvejer at få dem opereret mindre. Det er både fordi mange tror at den måde skeden ser ud i f.eks. pornofilm, er sådan de skal se ud. Men mange af dem der arbejder i pornofilm, har fået deres kønslæber opereret. Samtidig er der ikke mange der ved at selvom de hedder indre kønslæber, så betyder det ikke at de ikke skal kunne ses. Det er faktisk sådan at ved rigtig mange piger, så hænger de indre kønslæber udenfor de ydre.
Det her med at få en operation, er først noget man kan få når man er 18 år, ligesom med silikonebryster. Hvis det til den tid stadig generer dig, så synes jeg godt du kan gå til din læge igen. Det er nemlig ikke meningen at man ikke kan slappe af og synes det er ubehageligt at gå rundt uden trusser på. Hvis du gerne vil vide mere det her med operationen, så synes jeg du skal prøve at skrive til vores lægebrevkasse. Her sidder der nogle rigtig dygtige læger, der kan svare på lidt mere præcist på, hvad der sker når man bliver opereret i sine kønslæber.
Jeg får lyst til at fortælle om noget der hedder kussomaten. Det er en maskine som for et år siden, tog billeder af en masse skeder. De billeder viser at både skeden og kønslæber kan se meget forskellige ud. Du kan prøve at søge på navnet og se at der er mange udgaver af kønslæber.
Sexlinien har nogle forskellige artikler om lige præcis det her med størrelsen på bryster og kønslæber. Jeg synes du skal prøve at læse lidt på deres hjemmeside, for så tror jeg du vil opdage at du bestemt ikke er den eneste der har de tanker om din krop. Den her artikel, tror jeg ville være god for dig at læse.
3. Drenge og sex
Det her med at være nervøs de første gange man skal have sex med en ny dreng, er meget almindeligt, lige meget hvordan man ser ud. Det er nemlig en meget intim og tæt oplevelse mellem to mennesker, og når man åbner sig for det, så bliver man også lidt sårbar. På samme måde som du kan tænke meget over hvordan du ser ud, tror jeg også at mange drenge tænker over hvordan de selv ser ud nøgne.
Jeg tror du vil opdage, at når du en dag finder en dreng du bliver helt vildt forelsket i, så betyder alt det her ikke lige så meget. Det betyder nemlig ikke særlig meget, når man er to der holder af hinanden. Han vil elske din krop, lige præcis som den ser ud og det kan endda være at han har gået og kigget efter en pige med din type krop. Dig og din krop er det der gør dig unik og helt speciel.
Jeg håber at mit svar har givet dig mod på at tro mere på dig selv og har givet dig et par råd du kunne forstille at tjekke ud.
Mange venlige hilsner fra Marianne