Frustration over forældre
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg er en pige på 18 år, som i de sidste par måneder har haft et lettere anspændt forhold til mine forældre. Jeg bor sammen med min mor, far og min søster på 14. Jeg har altid haft et godt forhold til mine forældre og jeg har haft en god og tryg barndom. Dog har jeg haft problemer med især min mor de sidste par måneder. Vi er flyttet til en ny by og min far har fået et nyt arbejde, så min mor går hjemme og passer huset, og jeg er derfor begyndt at tilbringe rigtig meget tid med hende. Det er som om, at hun altid skal snerre af mig og jeg føler at hver gang jeg spørger hende om noget, svarer hun på en meget nedladende/respektløs måde, som om at alt hvad jeg spørger om er dumt. Jeg har haft det rigtig svært med at flytte langt væk fra venner og kæreste og det med at starte på en ny skole, og jeg føler slet ikke at min mor har været der for mig. Når jeg har været ked af det om aftenen, er det altid min far som kommer til mig, min mor snakker aldrig med mig om de svære ting. Til gengæld går hun utrolig meget op i at kontrollere mig i alt hvad der har med skole, kost, træning og fritid at gøre. Hun tjekker hele tiden mine karakterer online og beder mig om at snakke med mine lærere om alt muligt, som om hun går ud fra at jeg ikke har styr på tingene, hvilket jeg næsten altid har. Jeg får fine karakterer og laver altid mine ting, så jeg ser ingen grund til at hun skal kontrollere mig på den måde. I og med at hun går hjemme, er jeg stort set aldrig alene, og jeg føler at hun er over mig konstant, når det kommer til kost. Jeg får altid en sur bemærkning med på vejen, hvis jeg spiser en snack om eftermiddagen og hvis hun finder en coladåse eller andet på mit værelse skælder hun mig nærmest ud. Dette gør mig virkelig frustreret fordi jeg er fuldstændig normalvægtig og føler i øvrigt at jeg er stor nok til selv at vurdere hvornår jeg må spise. Jeg føler bare generelt at hun altid skal være modsat mig. Hvis vi f.eks. kører i bil og vinduet er rullet ned og jeg beder hende pænt om at rulle det op, fordi jeg fryser, nægter hun at gøre det. Det er sådan nogle småting der bare gør mig virkelig frustreret og jeg bliver virkelig sur hver gang sådan nogle situationer opstår, hvilket går ud over stemningen i familien. Hver gang min mor og jeg er uenige om noget, bliver min far sur på mig og siger at jeg altid skal ødelægge stemningen. Jeg har prøvet at tage mere let på det, hver gang min mor snerrer af mig, altså prøvet at ignorere det og ikke lade mig gå på af det, men jeg kan simpelten ikke lade vær for jeg bliver så sur. Og så ender det altid med at stemingen er fuldstændig ødelagt, jeg går på mit værelse og så bliver jeg bare ked af hele situationen. Det er i forevejen ikke nemt for mig at være på en helt ny skole i en ny by, hvor det er svært at få venner. Derudover har jeg en kæreste i min "gamle by" som jeg jo selvfølgelig savner hver dag, så det er som om at det hele bare bliver for meget for mig til tider.

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er frustreret over din situation! At flytte kan være rigtig svært, da der er meget nyt man skal vænne sig til. Derfor er det klart, at det er rigtig hårdt, at der så også er rod i din faste base (familien), og at du ikke kan slappe af og være dig selv og være glad, når du er hjemme.
Udfra det du skriver, forstår jeg det som om, at din mor ikke altid har gået hjemme, men går hjemme herefter I er flyttet. Det lyder også som om, at dig og din mor ellers altid har haft et rigtig fint forhold, men at det er blevet mere kompliceret her efter flytningen. Kan det være, at din mor også synes det er rigtig hårdt at være flyttet, at hun keder sig, fordi hun går derhjemme, og derfor er i dårligt humør, og kommer til at gå lidt for meget op i dig, din skole og den mad du spiser, fordi hun måske føler at hun har fået mange flere timer i døgnet end før? Selvom man nogle gange tænker, at ens forældre er "super-mennesker", der kan klare alt, så er en flytning rigtig hård for alle i familien, da man skal få en helt ny hverdag op at køre. Måske din mor her i starten savner alt det 'gamle', og måske din far indimellem holder med din mor, når I har skænderier, fordi han ved, at det er lidt svært for hende?
Ligemeget om dette er grunden, eller der er en anden grund, så synes jeg, det er vigtigt, at du taler med din mor om det. Vælg et rigtigt tidspunkt, hvor der er en god stemning imellem jer, og hvor I kan snakke i fred. Fortæl hende, at du føler at hun er meget efter dig, og at det gør dig ked af det, fordi du føler du har styr på tingene, men at hun ikke anerkender det. Du kan også spørge din mor indtil hvad hun synes om at være flyttet - om hun synes det er svært, savner det gamle, osv. Måske det vil åbne op for en rigtig god snak, og måske finder I begge ud af, at I måske oplever lidt de samme følelser her i forbindelse med flytningen.
Er det umuligt at snakke med din mor om det, kan du også tale med din far, og spørge ham, om han ikke kan hjælpe dig med at få din mor i tale, så I kan få løst konflikten. Derudover har du jo også mulighed for at skrive et brev til din mor. Du har i det her brev formuleret dig rigtig fint, og dit brev giver fint udtryk for hvad du føler.
Selvom du skriver, at du ikke føler du har så meget tid alene mere, efter din mor er begyndt at gå derhjemme, så kan det også være, at din mor og dig (og evt. din søster) kunne begynde til et eller andet sammen. Selvom årstiden måske ikke helt er til det, findes der jo flere løbehold, og så findes der ofte forskellige hold som zumba og andre tilbud i forskelige idrætsforeniger. Det kunne også være I skulle deltage på nogle fitnesshold sammen eller til en eller anden form for kreativt værksted. Der findes mange muligheder, og måske det kunne hjælpe jer begge med at blive mere integreret i jeres nye sted, samtidig med at I kunne lave noget hyggeligt sammen med god stemning, og din mor kunne komme lidt ud fra jeres hus. Det skal selvfølgelig kun være hvis du har overskud og lyst, men hvis du har det, og du kan få din mor med på idéen, tror jeg det kunne være godt for jer :-)
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Mange hilsner
Christina.