Frotryder fortiden...
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej CB.
Da jeg gik i 2.-4. klasse var min tandlæge og forældre mig efter mig med at jeg skulle have bøjle. De sagde, at jeg ville komme til at tygge forkert, og jeg ville få hovedpine. Men jeg valgte ikke at få det gjort. Men nu fortryder jeg det...
Tandlægerne siger, at min bøjle periode vil tage 2 ½ år... Jeg læste under http://www.tandregulering-svendborg.dk/14-behandling-t%C3%A6nder-b%C3%B8rn-og-unge.html?page=18#Artikel børn, at man gerne skal have lavet krydsbid så hurtigt så muligt... Men nu sidder jeg her som 15-, snart 16-årig og fortryder det så inderligt!
Grunden til at jeg ikke fik det lavet den gang, var at jeg blev mobbet i 1.-5. klasse... Og jeg ville ikke resikere, at blive kaldt for altmuligt andet, end det jeg allerede blev kaldt... Den dag i dag er jeg også rigtig bange, for at blive mobbet med det. Altså jeg går i en rigtig god klasse(kommende 9.klasse), hvor ingen bliver mobbet, og der har været 3 der har haft bøjle på, men jeg er bare bange for det... Min frygt er så stor, at jeg nogle gange bare sidder her hjemme og græder, fordi jeg er bange og jeg fortryder at jeg ikke fik det lavet noget tidligere...
Jeg har virkelig brug for jeres hjælp!
Vh. Line

Svar:
Hej Line
Jeg kan høre at det her med dine tænder og bøjle fylder meget for dig. Jeg tror at der er mange der kan genkende de følelser du har haft. På den ene side har man ikke lyst til at have bøjle på, fordi man kan blive drillet med det. Og på den anden side har man ikke lyst til skæve tænder og hovedpine senere i sit liv. Samtidig lyder det til at der har været andre ting på spil i de år hvor du skulle have bøjle på og at du derfor ikke ville have det. Det forstår jeg godt og derfor er det rigtig flot at du nu kan mærke at du alligevel gerne vil have bøjle på.
Der er mange unge der har bøjle på og jeg er sikker på at du ikke er den eneste i din klasse som kommer til at få det eller som har haft det. Det er helt normalt at få bøjle på og jeg tænker at det er meget bedre at få bøjle på nu end senere, hvor du selv skal betale for den. Jeg synes at du skal prøve at snakke med dine forældre og din tandlæge omkring det. Fortæl dem at du har fortrudt og at du gerne vil have bøjle på alligevel. Jeg kan ikke forestille mig at det ikke er muligt eller at de ikke vil støtte op om det, hvis du fortæller dem om de tanker du har omkring det at få bøjle på.
Hvis du har brug for mere hjælp eller flere svar så synes jeg at du skal prøve at skrive til vores tandlæge-brevkasse, når den åbner igen mandag d. 11. Her sidder en uddannet tandlæge som kender til bøjler og regler i forhold til at få bøjle på senere end rådet.
Jeg håber du finder frem til en løsning som føles godt.
Venlig hilsen Marianne