Fremtiden?

brevkassespørgsmål

Fremtiden?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 8 år 7 måneder siden

Så, jeg er ved at komme mig over anoreksi - jeg fik mig selv rodet ind i det og er selv ved at komme ud af det igen.

Jeg mistede min menstruation, og den er ikke tilbage endnu. Er der en chance for, at den aldrig kommer tilbage?

Og er der en chance for, at jeg ikke kan blive gravid i fremtiden pga min spiseforstyrrelse?

Please hjælp mig :)

Svar:

Hej Anonym

Skønt at høre at du er kommet gennem anoreksien og har det bedre.

Ja, heldigvis er der en god chance for at din menstruation kommer tilbage og at du godt kan få børn senere i livet.
Manglende menstruation er et meget almindeligt symptom på anoreksi. Kort fortalt stopper menstruation ganske enkelt fordi kroppen lukker ned for de funktioner der ikke er absolut nødvendige for at kunne overleve.

Når kroppen igen er tilbage på en normalvægt vil menstruationen ofte komme tilbage og fungere normalt igen. Men det kan tage tid. For nogle kommer den hurtigt igen og andre skal vente mange måneder. Kroppen kan sagtens have brug for tid til at tilpasse sig den nye almindelig vægt. Til at finde ud af at alt igen fungerer som det skal.

Så det bedste du kan gøre er at fastholde din normalvægt og så give det tid. Er din menstruation ikke kommet tilbage inden for nogle måneder synes jeg du skal tage en snak med din læge.

Bedste hilsner
Niels-Christian