fremtid
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er i tvivl om hvem jeg skal vælge..
Jeg har de her to fyre, den ene er fra England og bor her ikke så ofte, men den anden bor også 4 timer væk, så ligemeget hvad skal jeg ofre rigtig meget på det med afstand.
Ham fra England er 19, den anden er 17. Begge kalder mig skat eller baby. Den ene skrev til mig den anden dag "Hi Babe.. I was just thinking about you.. Thinking about us.. I want a future with you in Denmark and kids and a house and some horses and i wanna give you whatever you want. I wanna be old with you, and still love you more for each day i can hold you in my arms and feel your lips against mine. I love you so much,you're my everything.", imens den anden skrev dagen efter "Hej min pige, jeg savner dig så meget og elsker dig af hele mit hjerte! Jeg vil ha dig til den dag vi ikke er her mere, og selv der vil jeg møde dig i himlen, som en af de mange engle, men du vil være nem at se fordi du vil være den smukkeste. Jeg ved vi to en dag vil ha et stort hus med vores børn løbende rundt omkring os og hundene legende i haven og gå aftenture på stranden imens solen går ned. Jeg kan ikke vente til den dag hvor jeg kan kigge dig i øjnene og sige "vi klarede det og jeg har elsket hvert et sekund af det"...
Elsker begge utrolig højt... og ved ikke hvad jeg skal gøre.. Fik at vide af en veninde at jeg skulle forstille mig min fremtid og se hvem der var i det billede.. Men jeg har både et billede af at bo i et stråtæktshus ved stranden helt ude på landet med en have og nogle hunde der leger rundt og børnene der sover i telt og at sidde og hygge i aftensolen under et tæppe. Men jeg har også et billede af et kæmpe hvidt nybygget designet lækkert hus med udsigt over hele byen og at sidde på en altan iført kjole og sidde på skødet af min mand med et glas champagne og være ude og spise og sidde på en badebro og spise is og rejse verden rundt og se en masse kulturer og opleve en masse ting og aldrig løbe tør for samtaleemner. Ham fra England kommer fra en rig familie og har en masse ambitioner, hvor imod den anden ikke har så mange penge og ikke rigtig har nogle mål. Dog har ham fra England et meget buisness agtigt liv, hvor den anden mere går op i at ha det godt og bare slappe af. Jeg ku godt blive ret stresset over at skulle have et liv hvor vi skulle rejse rigtig meget og min mand skulle arbejde rigtig meget, men jeg kunne også bliver rigtig irriteret over hvis vi skulle have et liv uden nogle planer og hvor jeg havde en kæreste på 40 der startede ny uddannelse og ny karriere.

Svar:
Kære du,
Det lyder rigtig dejligt, at du har fundet nogle dejlige fyre, som du elsker rigtig højt, og jeg kan godt forstå, at det er svært at vælge, når man er rigtig glad for begge. Jeg synes dog, at det er rigtig godt, at du er klar over, at du skal vælge mellem dem, både for din egen, men også for deres skyld. Og derfor kan jeg godt forstå du skriver herind og beder om råd.
Det er svært for mig at sige, hvem du bør vælge, men jeg vil prøve at komme med nogle råd og give dig et par ting at overveje, som kan bringe dig tættere på en beslutning.
Jeg synes, at det er stort, at begge fyre lover dig sådan en lys og romantisk fremtid. Det må være rigtig dejlig at føle, at de ser en lang og positiv fremtid med dig. Du har også selv spekuleret meget over fremtiden med begge fyre, og har gjort dig nogle fine overvejelser. Jeg tænker dog også, at fremtiden er meget langt væk lige nu, og man kan ikke spå om den. Selvom man forestiller sig, at man skal bo sådan og sådan, og have så og så mange børn, så sker der nogen gange nogle ting i livet der gør, at fremtiden ender med at tegne sig på en helt anden måde. Af den årsag tænker jeg også, at det måske ville være nemmere for dig at vælge, hvis du fokuserer på, hvad du føler lige her og nu, snarere end fokuserer på, hvad der måske kunne ske i fremtiden.
Det var et rigtig fint råd din veninde kom med, det med at forestille dig et billede af fremtiden. Men hvis du forestiller dig lige nu og her, hvis du tænker på begge fyre, hvem har du så allermest lyst til at bruge tid på? Hvem fylder mest i dine tanker? Hvem gør dig allermest varm indeni? At gå efter sine følelser og mærke efter indeni er ofte en rigtig god måde at starte på, når man skal træffe den slags beslutninger.
Nogen gange kan det også forvirre mere end nødvendigt at tænke på selve følelserne, og der er der nogle andre ting du kan gøre. Du kunne for eksempel lave en liste med plusser og minusser for begge fyre. Der kan du, for begge fyre, skrive alle de positive ting ved dem ned, og alle de negative. Til sidst kan du se, hvem der har flest positive, og hvem der har flest negative, og det kan også hjælpe dig på vej med at træffe beslutningen. Positive ting kunne for eksempel være, at afstanden til ham i Danmark er mindst.
Og lige i forhold til det tror jeg også, at det kunne være et godt sted at starte. Du elsker begge to, men jeg tænker, at det ville give nogle store udfordringer at være i et forhold med en fra England. Du har 4 timers transport til den danske fyr, men både tids -og omkostningsmæssigt er det noget andet, at skulle til et andet land. Dertil kommer, rent lavpraktisk, at din familie måske ikke ville være så vilde med, at du rejste til udlandet alene, når du er 15 år, så i det hele taget, er der måske bedre muligheder for at se den danske fyr.
Derudover skriver du selv, at du nok ville være træt af en mand, der arbejdede så meget, som den engelske fyr ville, men du bekymrer dig på samme tid om den danske fyrs manglende mål. Måske er hans manglende mål ikke en dårlig ting - Det kan være rigtig fint at leve i nuet og nyde hvor man er her og nu, og han er også kun 17 år, og har stadig mange år til at sætte sig nogle mål. Du kunne for eksempel spørge dig selv, om du helst ville leve et jetset liv med en målrettet fyr, du ikke så særlig ofte, eller et mere nede på jorden liv med en fyr, der havde masser af tid til dig.
Det er ikke fordi, at jeg prøver at vælge for dig. For der kan være mange andre ting, som du ikke skriver i dit brev, som også er værd at overveje. Men jeg tror, at det ville være rigtig, rigtig godt for dig at tænke mere på nu end på fremtiden. Hvem ved - Den rige fyr kunne gå konkurs, den danske fyr uden mål kunne ende i et "hotshot" job og tjene styrtende med penge, fordi han får en genial idé. Men det kan ingen vide. Så hvad føler du lige her og nu, hvad er mest praktisk lige her og nu, og hvem betyder mest lige her og nu?
Jeg håber, at du finder ud af det, og at du får en fremtid, som du er glad for.
Kærlig hilsen
Janne