Fra gode venner til kærester
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej med jer.
Jeg har en rigtig god veninde som jeg har kendt lige siden 7.klasse. vi går i klasse sammen og har det rigtig godt sammen. Mit problem er at jeg er blevet mere glad for hende end jeg havde forventet jeg kunne blive. vi snakker rigtig godt sammen og har det godt sammen. Her de sidste par dage har jeg tænkt lidt over om jeg skal tage skridtet videre og spørger hende om vi skal være kærester, men jeg ved ikke om det er det rette at gøre. Jeg synes hun er så dejlig og sød og jeg ved hun synes det samme om mig.
hvad skal jeg gøre???
hvordan skal jeg milighedvis spørger hende om kærester ???

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært at finde ud af, hvad du skal gøre i denne situation. Det er rigtig dejligt at høre, at I er glade for hinanden, og det lyder til, at I begge nyder hinandens selskab. Jeg ved, at mange unge står i samme situation som dig og beskriver lignende tanker som dem du har. Det er helt normalt at være i tvivl om, hvorvidt man skal gå fra at være venner til at blive kærester.
Du skriver, at du synes, hun er rigtig sød og dejlig, og at hun også har det sådan med dig. Det lyder umiddelbart til, at der er mere i luften mellem jer end et venskab. Det er selvfølgelig svært at afgøre ud fra dit brev alene, men jeg synes, det lyder til, at I er tætte på hinanden, og det er et godt grundlag for at være ærlige overfor hinanden. Jeg kan godt forstå, det er rigtig svært at afgøre, om man skal handle på det, man føler og oplever, når man ikke med hundrede procent sikkerhed ved, hvad den anden tænker. Man vil jo ikke risikere at miste en rigtig god veninde, hvis nu hun ikke vil være kærester. Sådan er det nu engang desværre med forhold - man ved aldrig med sikkerhed, om de holder, eller om de går i stykker. Derfor kan det være svært at svare på, om det er det rette at gøre eller ej.
Følelser kan være svære at styre og det lyder til at du er blevet forelsket i hende, hvilket kan gøre det svært "bare" at være venner med hende, efter følelserne er opstået. Det, synes jeg, du skal have med i dine overvejelser, for hvis du vælger ikke at gøre noget og forblive venner med hende, så skal du jo kunne "glemme" eller i hvert fald lægge disse nye følelser lidt væk. Jeg synes, det bedste ville være virkelig at lytte til din mavefornemmelse.  Du kan evt. forestille dig, hvordan det ville være, hvis hun sagde ja til at være din kæreste og bagefter forestille dig, hvordan det ville være, hvis hun sagde nej til at være kærester. Hvis frygten for at miste hende som ven overskygger hvor glad, du ville blive, hvis hun sagde ja eller omvendt, så kunne det give dig et hint om, hvad du skulle vælge. Man kan aldrig vide, hvordan hun vil reagere, så du bliver nødt til at lytte til, hvordan du bedst selv kan fortsætte i jeres forhold - er det som ven eller som kæreste? Det er svært at stå i dilemmaet, når man er lige midt i det, men prøv alligevel at opvej fordele og ulemper i forhold til at tage skridtet og blive kærester. Det kan du fx. gøre ved at lave en liste, hvor du på den ene side skriver, hvad det gode ved at være hendes kæreste er, og på den anden side hvad det dårlige ved at blive hendes kæreste er. Det kan give dig et overblik over de tanker, som jeg tænker, fylder i dit hovede, og som gør det til et svært valg at træffe.
En anden mulighed er, hvis I har en fælles ven eller veninde, at spørge hende/ham om han/hun tror, at din veninde kan lide dig som mere end en ven - det kan give dig lidt sikkerhed, inden du beslutter dig endeligt.
I forhold til hvordan man kan spørge hende, så er det bedste råd, jeg kan give dig at være ærlig. Du kan evt. starte med at fortælle hende, at du synes, hun er sød og dejlig? Hun kan ikke vide det, medmindre du fortæller hende det. Du kan også høre nogle kammerater ad, hvis de har kærester, hvordan de spurgte. Nogle gange kan man få nogle gode råd, selvom de ikke står i samme situation.
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det hele, og jeg håber du kan bruge mit svar til noget!
Mvh. Astrid