forvirret?!??!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en dreng på 15 år. Jeg har i omkring en halvanden måned været vil med en pige. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre da pigen er en af min mors veninders datter og jeg er rigitg gode venner med hendes storebror. Jeg er bange for at det ville gøre det akavet imellem os, hvis jeg sagde det til hende. hvert år er vi alle sammen i Sverig i en uge og det var der jeg opdagede, at jeg kunne lide hende. Jeg har snakket med flere af mine venner, som alle forstår mig og der er også delte meninger fra dem. Nogle af dem mener, at jeg skal sige det og være ligeglad med om det bliver akavet og andre mener, at jeg måske skal vente og se hvad der sker. Pigen er 13 år, så der er også en lille aldersforskel, hvilket ikke gør noget for min skyld. Vi bor omkring 45 minutter med offentlig transport fra hinanden og ser kun hinanden når vores forældre er sammen og der kan vi aldrig være helt alene da der både er hendes storebror og min lillesøster. Jeg er meget i tvivl om hun også kan lide mig. Vi har det altid rigtig sjovt sammen og har nogle interne jokes, som kun vi syntes er sjove. Udover det har vi skrevet meget sammen. Hun havde et problem med nogle fra hendes parralelklasse, som jeg prøvede at hjælpe hende med og eller skriver vi bare lidt om forskellige ting.

Svar:
Kære dig..
Mange tak for dit brev.
Det lyder til, at du er blevet rigtig glad for denne her pige. Hvor er det dejligt for dig. Forelskelse er en skøn ting at opleve.
Det lyder også til, at I har det rigtig godt sammen, når I ses, og at du er god til at lytte og hjælpe hende, når hun er brug for det.
Jeg kan godt forstå, du er forvirret over, hvad næste skridt så er nu, og om det bliver akavet imellem jer, hvis du fortæller, hvordan du føler.
Jeg tænker, lige om nogle af dine kammerater, at du bare skal springe ud i det og være ligeglad med, at det kan blive akavet. Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men det lyder til, at du er rigtig glad for hende, og det vil være ærgerligt, hvis du aldrig fik gjort noget ved det.
Du skriver, at I skriver meget sammen. Måske du kunne fortæller hende i en besked, hvad du synes om hende. Det behøves ikke være den store kærlighedserklæring, men måske du kunne sige, at du synes, hun er sød og at du synes, det er rigtig hyggeligt, når I ses. Hvis du har mod på det, kan du spørge, om hun har lyst til at hænge ud sammen en dag efter skole. Ellers kan det være, at næste gang jeres familier skal ses, at I kan gå en tur sammen, bare jer to.
Jeg tænker, det kunne være hyggeligt og godt for jer begge to, at I startede med at være sammen som venner og så lige så stille kan det være, du har fået mod nok til at fortælle hende, hvilke følelser, du har for hende.
Jeg kan godt forstå, at det kan være grænseoverskridende at kaste sig ud i sådan noget. Måske du kender ordsproget "If you never try, you will never know". Altså, hvis man ikke prøver, så finder man aldrig ud af, om det kunne være noget. Så nogle gange må man bare prøve og så må man håbe på det bedste. Du skal selvfølgelig gøre det i dit eget tempo og kun, hvis du selv synes, det er en god idé. Det er altid nervepirende at blotte sine følelser for en anden person. Så lyt til din egen krop og gør det, du synes, føles bedst.
Jeg håber, du tør springe ud i det og at det hele kommer til at gå.
Al mulig held og lykke skal du hav med på din vej herfra!
Kh,
Anna