Fortids Paradox
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hey starter med at understrege at det er både et tåb om vejl. Såvel en øjen åbner så andre ikke træder i samme spor...
har siden jeg var 13 år været relateret bande mv. Og self taget del i alt hvad det byder på narko(salg og forbrug), vold og hærværk...
For et år siden i forbindelse med mine retsage ved krimforsogen, har jeg fået renset det meste af min attest, men det betyder hvis jeg dummer mig igen inden for 3 år blir alt gjort op til omkring 8års fængsel... pga. Personlige hendelser er jeg desværre faldet i og genoptaget min status i milijøet men mit største problem er min mors ex(forfølger med mdrs mellemrum) truer og har tidl taget fat i hende hvilket resulterede i at jeg gik amok på ham hvilket forløbte til min betingede frihed... Samt min bedsteveninde er blev truet endnu engang og jeg kan ikke gøre noget ved det... Til sidst må jeg indrømme at jeg har fået et større misbrug end nogensinde...
forblir annonym men vil gerne vide hvordan jeg ka få det løst ang. Misbrug, vendinden og mors ex uden at jeg kommer ind...

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt se at du står i en pænt svær situation og at du har brug for noget hjælp.
Nu skriver du selv at du desværre er blevet en del af miljøet igen, og dermed selvfølgelig også udsætter dig selv for risikoen for at du faktisk skal i fængsel en del år. Når du skriver desværre tænker jeg at det er fordi du gerne ville undgå at være en del af miljøet hvis du kunne. Og jeg tror også det er den helt rigtige vej at gå. Jeg tror det er den eneste vej.
Så længe du er en del af miljøet vil du hele tiden udsætte dig selv for risiko for at komme på kant med loven og de betingelser der er lavet for at du kan undgå at komme i fængsel. Og jeg tænker at det er her du skal gøre den største indsats. For hvis du kommer ind og sidde kan du ikke være der for hverken din mor eller din veninden sådan som jeg kan høre at du gerne vil.
Samtidig tænker jeg også at dit misbrug er sværere at komme ud af hvis du hele tiden er i et miljø hvor stoffer en en almindelig og naturlig del af hverdagen.
Og hvis det var så let var det selvfølgelig ikke noget problem, og så havde du måske allerede vendt miljøet ryggen. Det kan nok lade sig gøre at komme ud af det selv, men jeg tror at langt de fleste vil opleve det som uoverskueligt og helt umuligt at komme ud af det, helt på egen hånd.
Jeg tror de fleste har brug for støtte fra andre som ved hvad det vil sige at skulle ud af en bande. Andre der kan støtte og være der for én når man har brug for hjælpen.
Jeg ved ikke om du allerede nu har snakket med kriminalforsorgen om hvilke muligheder der er for at få hjælp til at komme ud af det bandemiljø du er en del af. Men der findes forskellige exit-programmer som er lavet for at støtte bandemedlemmer til at komme ud. Programmer hvor der er støtte og hjælp at hente fra folk der kender til bandemiljøet og ved hvor svært det er at komme ud.
Mulighederne for at få hjælp gennem sådan et exit-program er forskellige alt efter hvor i landet du bor. Derfor tænker jeg at det bedste du kan gøre er at tage kontakt til den eller de personer som du allerede nu har været i kontakt med i kriminalforsorgen i forbindelse med din sag. De vil kunne guide dig videre.
Jeg ved godt at jeg ikke kommer med så mange konkrete råd i forhold til hverken misbrug, din veninde eller din mors eks. Men det er fordi jeg som sagt mener at kernen til det hele ligger i din hverdag i bandemiljøet. Så længe du er en del af miljøet vil du hele tiden være en del af en masse ting der gør at du bliver fastholdt i dit misbrug og samtidig hele tiden er i overhængende fare for at overtræde betingelserne for at du kan undgå at komme i fængsel.
Du bliver nødt til at få hjælp til at komme ud af miljøet så du kan have fokus på først og fremmest at hjælpe dig selv og så selvfølgelig også de mennesker omkring dig som du holder af.
Derfor tænker jeg også at det bedste du kan gøre aktivt lige nu(ud over at arejde på at komme ud af bandemiljøet) for at hjælpe både din mor og din veninde vil være at snakke med dem om at kontakte politiet, så de kan få hjælp på den måde. Hvis de begge bliver udsat for trusler er det ulovligt og dermed en sag for politiet. Måske er du ikke super tryg ved at bruge politiet på den måde, men jeg ser ikke rigtig noget alternativ.
Jeg håber virkelig for dig at det vil lykkes for dig, og jeg tror på at det kan lykkes for dig. Både så du kan få skabt nogle gode ændringer i dit liv, få stoppet dit misbrug og sikre at du bliver ude af fængsel så du kan være der for din mor og veninde.
Mange hilsner
Niels-Christian