Forstår ikke hvorfor
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus!
Jeg er en pige på 16 år, som startede på gym i august måned.
Jeg er meget imødekommende og på ingen måde genert. Derfor fik jeg hurtigt gode kendskaber i den nye klasse. (Det skal lige siges, at jeg ikke kendte nogle i forevejen.)
Vi var hurtigt 3 piger, som fandt sammen, og vi havde det faktisk rigtig hyggeligt. Jeg har ikke lyst til at opgive deres rigtige navne, så derfor kalder jeg dem for Line og Freja.
Der gik 2 uger, og vi havde det rigtig sjovt sammen. Freja havde dog en tendens til at skulle bestemme rimelig meget, men det kunne man godt lige overkomme, i nogle tilfælde.
Efter de 2 uger var gået, kom der en ny pige ind i klassen. Hende kalder vi for Maria. Vi faldt meget hurtigt i snak, og alle 4 piger havde det rigtig sjovt. Det var måske lidt opdelt i nogle tilfælde, hvor Line og jeg sad sammen, og Maria og Freja sad sammen, men det gjorde ingen forskel.
Af de 3 piger snakker jeg aller bedst med Line, og det er også hende jeg mødes mest med i weekenderne og efter skole.
Hun havde bare en tendens til at bagtale de andre to piger meget, og det var jeg ikke så vild med, så jeg bad hende lade være, da vi alle havde det super godt!
Der gik et par uger, og vi blev mere og mere opdelt. Til sidst ignorerede Maria og Freja og rigtig meget. Mens Line og jeg hele tiden prøvede at komme i kontakt med dem.
Til sidst efter 1 uges tid, hvor de bare gik fra os til fester, hvor Line havde det dårligt. Gad jeg ikke at prøve at søge deres opmærksomhed mere. Men det ville Line godt.
Så Line gik hele tiden fra mig, når de andre 2 var i nærheden. Men når de ikke var der. Var jeg god nok, også brugte hun mig til at bagtale de andre, hvilket jeg stadig ikke gad.
Jeg tænkte, at hvis hun hele tiden ville bagtale de andre, hvorfor hun så alligevel hele tiden prøvede at søge deres opmærksomhed?
Ugerne gik, og i perioder var jeg god nok, det var enten fordi jeg snakkede med drengene fra klassen, eller når hun var uvenner med de 2 andre, fordi de ignoredede hende, hvor hun gang på gang hele tiden ville være sammen med dem.
Vi skulle så til Købemhavn med klassen, hvor vi skulle se folketinget. Line løb i røven på Maria og Freja hele tiden derinde, mens jeg snakkede med drengene, hver gang at Line blev lukket ude af dem, kom hun hen til mig - også var jeg god nok, igen!
Vi havde aftalt et par dage før, at vi 4 piger ville blive derinde og spise aftensmad sammen. Det gik så helt i vasken. For så aftale Maria og Freja pludselig, at de ville med nogle af drengene ind i biografen, line og jeg accepterede det, og vi aftalte stadig at vi ville spise sammen.
Det blev selvfølgelig ikke til ngoet, for de stak bare af fra os. og på den måde gik Line og jeg alene igen. - Der var jeg god nok, og hun brugte mig til at bagtale de andre.
Jeg hoppede selvfølgelig med på den der, da jeg var så skuffede over at de brændte os af.
Dagen efter skrev Maria og Freja til os, om vi ikke kunne holde fest.
Line kunne ikke, så derfor besluttede de sig at tage hen til en af drengene fra klassen. (Jeg kunne ikke da jeg var til fødselsdag)
Senere på aftenen, fik jeg beskeder fra Line om at pigerne var ih og åh så søde, og at jeg skulle, for de var helt fantastiske.
Det forstod jeg ingen ting af, da de lige havde behandlet os sådan.
Jeg kom ikke, men mandag da jeg kom i skole, sagde pigerne undskyld, og jeg svarede bare at sådan kan det gå.
De lovede at vi skulle snakke sammen hele ugen. - Det blev så ikke til noget, det var Maria og Freja som snakkede sammen, og så sprang Line så på, når hun kunnne komme til det, og når hun ikke kunne var jeg god nok...
Jeg snakkede selvfølgelig også med dem, men det var slet slet ikke på samme måde. Det var kun hvis de skulle vide hvad man gjorde i en opgave eller noget.
Jeg snakkede rigtig meget med min mor om det, og hun var også ked af det på mine vegne.
Derfor tog jeg en beslutning, om at få 2 prøvedage ude på et handelsgymnasium.
Maria og Freja lavede selvfølgelig en kæmpe scene ud af det, og sagde "i sjov" til klassen, at jeg bare flyttede og ikke kunne lide dem, og at vi ikke kunne være venner hvis jeg flyttede osv.
Humlen var bare, at det ikke var spor sjovt, mere vildt flabet.
Igår var vi til fest ude på skolen, vi gjorde os klar sammen alle sammen, og de ignoredede mig hele aftenen. Jeg måtte ikke snakke med en af mine gode venner for Freja, for det var akavet for hende, hvis hun bare skulle stå stille sagde hun.
Jeg gik derfor rundt alene meget af tiden, (uden dem) hvor jeg gik rundt med mine andre venner og faktisk havde det super sjovt, samt med at jeg fik lært en masse at kende.
Pludselig var Freja og Maria væk.
De var taget på MacD, og Freja gad ikke at have line med, og mig havde de slet ikke spurgt.
Line kom derfor hen til mig, og igen der var jeg god nok, lige indtil hun fandt en fra hendes arbejde, også smuttede hun.
Derfor står jeg i det dilemma, skal jeg skifte skole? Der var klassen rigtig god, eller skal jeg blive på min nuværende skole, og bare leve med at sådan er det, og at jeg har en masse andre venner der?
Er bare træt af, kun at være god nok, hvis de andre ikke er der.
Det værste er bare, at Line og jeg var rigtig rigtig gode venner, det er vi også stadig bare ikke så meget, efter jeg bliver skuffet over at hun ligesom "bruger" mig.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan høre, at det med de her piger fylder rigtig meget hos dig, og det kan jeg godt forstå, da det betyder rigtig meget at have nogle gode veninder som man kan regne med.
På det du skriver, virker det som om, at du har en fornemmelse af, at de her piger, og især din veninde Line "bruger" dig, og kun vil være sammen med dig, når hun ikke har nogle, der er mere interessante. Det kan jeg virkelig godt forstå, at du er træt af, da det aldrig er sjovt at blive behandlet på den måde, og det er slet heller ikke retfærdigt. Men jeg tænker faktisk at det på mange måder, er lidt typisk nogle piger at opføre sig sådan - at danne kliker, lukke nogle ude, bagtale og kommentere på hinandens måde at være på. Men jeg kan samtidigt høre, at du tager afstand fra den her måde at være på, du har ikke lyst til at bagtale de andre piger og lukke nogle ude. Det tænker jeg, er et rigtig godt udgangspunkt for dig, til at komme videre ud af den her situation på en positiv måde.
Du skriver, at du er en imødekommende person, hvilket jeg tænker er en stor fordel for dig. Det tænker jeg nemlig, at du kan bruge til at finde modet frem og snakke med Line om hele den her problemstilling. Tit er det nemlig rigtig rart, at snakke med en af dem, som det hele faktisk handler om, selvom det også kan være svært at åbne op og fortælle hvordan man har det. Som du beskriver det hele det er foregået mellem jer piger, siden I lærte hinanden at kende, lyder det for mig også som om at Line står i en situation, der faktisk er mærkelig at være i. Så hvis du åbner op og italesætter, hvordan du har det med, at du føler at du er hendes 2. prioritet, kunne det være at hun vil kunne prøve at forstå hvordan det er at være dig. Det kan endda være at hun vil blive lettet, da det lyder som om, at hun har svært ved at finde rundt i hvem hun kan stole på og være 100 % sig selv overfor, da hun søger forskellige personer fra tid til anden. Så jeg tror, at det er en god ide, at tage en rigtig god snak med hende - måske spørge om I kan ses en dag efter skole og få snakket om det hele? På det du skriver, lyder det nemlig som om det ikke er noget i har snakket om før, og jeg tænker faktisk at det kan være rigtig svært at løse et problem, eller ændre en situation, hvis man ikke taler om den.
Derudover synes jeg, at det lyder rigtig dejligt, at du til festen gik rundt med dine andre venner, at I havde det sjovt og at du faktisk også lærte nogle nye mennesker at kende. Jeg tænker, at det er en stor styrke, at du også har nogle andre venner, og du kan måske endda prøve at bruge mere tid med dem i hverdagen, i klassen osv. Det lyder som om, at du kan snakke med mange forskellige mennesker, og netop i din situation, er det noget du skal være rigtig glad for at du er god til. Så jeg tænker helt klart du kan prøve at søge nogle af de andre i klassen noget mere, da det for mig lyder som om, at der er noget der er værd at bygge videre på og på den måde få opbygget et større netværk.
Jeg tænker, at der i en klasse kan opstå forskellige grupper igennem tiden, ligesom at der allerede har været forskel på hvor mange og hvem I har været sammen af pigerne, på trods af, at I kun har været i gang i ca. fire måneder ud af 3 år. Jeg tænker, at det viser, at det er noget, som ændrer sig over tid, og at den første tid i en ny klasse kan være en svær tid. Man skal finde sig selv til rette, se hinanden an og finde ud af, hvem man har det bedst sammen med. Derfor tænker jeg, at den første tid i en ny gymnasieklasse måske kan virke lidt turbulent, og nogle gange være rigtig hård. Men i bund og grund tror jeg på, at det handler om, at der er mange der er usikre på, hvem de er, og hvilken rolle de skal have i klassen. Så nogle gange kan det måske være hjælpsomt at zoome lidt ud, og se på hele situationen i et lidt større perspektiv, da det så nogle gange kan være lettere at tro på, at det hele nok skal ordne sig med tiden.
Du skriver om du skal skifte skole, og det kan jeg desværre ikke svare på, da du selv er den bedste til at bedømme hvad der er mest rigtig for dig. Du er ekspert i dit eget liv. Jeg tænker, du skal mærke helt inderst inde i din mave, hvad den fortæller dig, og derudover om du helst vil gå på gymnasiet eller handelsgymnasiet - hvilken retning synes du er mest spændende? Nogle gange kan man måske tænke, at det hele bliver bedre hvis man bare flytter skole. Men der er ingen garanti for at det er sådan, ligesom der ikke er nogen garanti for at tingene i din nuværende klasse ændrer sig fra den ene dag til den anden. Men jeg tænker, at du selv kan være med til at gøre en forskel, og fra det øjeblik hvor du selv gør noget aktivt, er der god mulighed for at andre vil følge dig. For jeg er sikker på, at du er en rigtig god veninde, og det lyder som om, at der er rigtig mange mulige fremtidige venskaber i sigte for dig, da det lyder til at der er mange både drenge og piger, som nyder lige nøjagtigt dit selskab.
Hvis du har lyst, er du altid velkommen til at kontakte os igen her i Cyberhus, både her i brevkassen og i chatten. Jeg ønsker dig held og lykke med det hele, og håber at du kunne bruge mit svar.
Bedste hilsner fra
Annika