Forkert køn

brevkassespørgsmål

Forkert køn

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år

Hej cyberhus

Jeg er virkelig i tvivl om jeg burde være en pige.  Jeg har prøvet og have en kjole på, G-steneg bh og virkelig følt mig godt tilpas i det. Kan også godt lidt lide at se pige-serier, det jeg tænker over er, om jeg er en pige indvendig og lever som den forkerte person,  for når jeg går i byen,  så har jeg bare lyst til at tage højhælet på og kjole,  så jeg virkelig ser godt ud og bare leve som den pige jeg er. Det er noget som jeg har tænkt over siden jeg var en 12-13 år gammel at jeg bare ville ønske at jeg kunne forandre mit liv ofg ligesom leve livet som den pige at jeg måske egentlig er!  Jeg har godt nok haft en kæreste,  som jeg har haft et længere forhold til,  men jeg har alligevel ikke kunne lade være med at tænke over det med at være en pige. Når jeg har set hende, så har jeg selv haft lyst til at tage make-up på, kjole på og højhælet,  føler mig virkelig som en pige, ved bare ikke hvad jeg skal gøre,  hverken over for min familie eller venner :-(

Hårdt at I kan hjælpe mig!

Svar:

Kære du

Mange tak for dit spørgsmål, som jeg synes er utroligt modigt og sejt skrevet. Jeg kan forestille mig at det kan være svært at skulle fortælle andre om de her tanker og følelser, som føles anderledes end andres. Jeg vil gøre mit allerbedste for at hjælpe dig videre.

Jeg kan godt forstå at du ikke ved hvad du skal gøre, når du går rundt med en følelse af at du burde være en pige. Du oplever at du har lyst til og kan lide at gøre "pigeting”, fx tage kjoler, høje hæle og makeup på. Jeg kan høre at det er tanker du har haft i mange år og som jeg tænker må have fyldt meget for dig gennem årene. Det kan være hårdt at gå rundt og føle sig anderledes hele tiden og længes efter noget andet end det man har og er.

Som teenager og i start 20'erne er der mange der kan komme i tvivl om hvad man har lyst til og hvem man skal være. Vi kigger alle rundt på hinanden og kan se at vi skiller os ud og at vi ikke er helt som de andre. Det kan nogle gange være svært at mærke om det er det ene eller det andet der føles rigtigt og jo mere man tænker over det jo mere kommer man i tvivl. Det har noget med at gøre at vi mennesker ikke bare er bygget efter en særlig opskrift, men at vi er forskellige og at der er mange ting der påvirker hvem vi er og bliver.

Det er altså meget almindeligt at man kan komme i tvivl om ting som identitet, seksualitet og køn, særligt som teenager. Men når det er sagt, så det lyder det på mig som om at det er noget der bliver ved med at dukke op hos dig og som hele tiden vender tilbage til dig. Når det er sådan tror jeg det er vigtigt at prøve at undersøge, finde ud af og snakke om det, for at finde ud af om det er noget du skal reagere og handle på, eller om det mere er en lyst du bare skal acceptere findes i dig.

Jeg tænker at det måske kunne være rart for dig at have nogle at dele de her tanker med og som måske kan hjælpe dig med at afklare hvad du kan gøre og hvordan. Det kan både være familie, venner, men det kan også være andre du kender mindre godt.

Der er nemlig mennesker der har det som dig og som indvendigt føler sig mere som det modsatte køn. De kalder sig for transseksuelle eller transpersoner. Nogle kan leve et helt almindeligt liv med en lyst til at se ud og være som en pige, men alligevel have et parforhold til det modsatte køn. De accepterer at de en gang i mellem klæder sig i pige/kvindetøj, bruger make-up og ser pigefilm og –serier. Andre føler sig så forkerte i egen krop at de vil gøre alt for at blive opereret til modsatte køn. Kan du mærke hvordan du har det indeni? Kan du leve med den krop du har og de følelser du har indeni? Eller har du også overvejet at skifte køn? Jeg tænker at det kunne være rart for dig at snakke med unge mennesker der har samme overvejelser, tanker og følelser som dig. Der findes en organisation der hedder LGBT Ungdom (Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner). Her kan du mødes med andre unge på din alder, du kan læse om andres historier og du kan få rådgivning. Tjek deres hjemmeside ud HER. Derudover findes der en side på DR TVÆRS, hvor de har samlet forskellige artikler og links til rådgivninger. Dem kan du finde HER. Det kan godt være overvældende at begynde at læse om og undersøge det her, men tænk på det som en rejse hvor du ikke skal beslutte dig for det ene eller det andet og at det mere handler om at finde ud af hvad du har lyst til.

Til sidst vil jeg sige at jeg godt kan forstå at det her med dine venner og familie er noget der fylder meget for dig. Jeg tror du skal regne med at både venner og familie vil reagere på det særligt i starten, men det er ikke sikkert at det er en negativ reaktion. Måske vil de undre sig, stille spørgsmål og være nysgerrige. Men det kan desværre også være at der er nogen der slet ikke kan forstå det eller som i noget tid vender dig ryggen. Det er ikke til at sige og det er netop de her tanker jeg tænker du må have. Jeg vil dog gerne sige at jeg tror at uvisheden og angsten for hvad der vil ske og hvordan de forskellige personer vil reagere, kan fylde endnu mere for dig end hemmeligheden du bærer rundt på alene nu.

Jeg håber at mit svar til dig har givet dig lidt mod til at undersøge dig selv og den her lyst indeni lidt mere. Du er ikke forkert og du fortjener et lykkeligt og godt liv, på lige præcis den måde du har lyst til at leve det på.

Kærlig hilsen Marianne