Forhold mellem 14 og 18 årig
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa! Jeg er en pige på 14 der har et lille problem... Jeg er vild med en dreng på 17(han bliver 18 til december) og han er også vild med mig, mit spørgsmål er om det er ulovligt at være kæreste med en på 18 hvis jeg selv er under 15? På forhånd tak.

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig godt skriver, når du er tvivl om hvordan det er med det.
Det er ikke ulovligt for jer at være kærester, så længe I ikke har sex. Så hvis I kan vente med det, så er det helt okay at I er kærester selvom han er 17.
Det er sådan at den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder at, når han er 17, så må han ikke være sammen med dig rent seksuelt, fordi du er under 15. Så det betyder altså at det er ulovligt for ham at have et seksuelt forhold med dig.
Her til sidst vil jeg bare sige, at hvis I bliver kærester, så kunne det være godt, hvis I tog en snak om det ved at være kærster og have sex. Det kan sagtens tænkes at I har forskellige forventninger, især også pga. af jeres aldersforskel og så er det godt at få snakket om.
De bedste hilsner Sine