Forhold med en lærer på min skole.. Opdaget?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
jeg har et kæmpe dillemma..
Jeg har et forhold med en lærer/vikar der er på min skole.. Og jeg ved godt det er forkert og ulovligt og at han kan blive fyret og jeg kan blive bortvist, jeg elsker ham, og den anden vej rundt, og vi har taget den snak 120 gange.. Vi er sjældent sammen på skolen, i frygt for at blive opdaget, det sker dog.. Og én dag gjorde vi en undtagelse.. og jeg havde frikvarter og sagde til min klasse at jeg ville gå hjem og spise, og gik så op og mødtes med ham i sån et sofa læse rum vi har, og vi havde låst døren og det hele, og ville ikke gå ud sammen eller noget.. Vi hyggede os lidt, men måtte tilbage så folk ikke tænkte over hvad jeg lavede derhjemme eller ringede til mig eller noget.. Jeg glemmer så min mobil, fordi jeg lagde den ved hans taske og den faldt derned, og jeg havde en tanktop og så en stor trøje udover.. og tanktoppen havde jeg så glemt deroppe, og så mødtes vi på gangen senere hvor han så stoppede mig, og det var time, så vi tænkte at vi var de eneste.. så vi stod i rummet udenfor vores klasselokaler, og alle havde time og ingen skulle ud..Han tager så sin taske frem og hiver min trøje op og jeg tager den på og tager hurtigt min mobil i lommen, og af ren reaktion, så kysser vi farvel, et et tantekys, men et virkelig godt langt kys, intet at tage fejl af.. Og han fortsætter så på gangen, og så vender jeg mig om for at vende om og der står min veninde bare og siger ikke et ord, hun går bare indenfor og snakker ikke til mig, siger intet.. men hun ved en kæææææmpe ting nu..  og er så bange for hun siger noget..

Svar:
Hej
Jeg kan sagtens forstå det dilemma, som du lige nu står i.
Din veninde har opdaget, at din lærer og dig har gang i et forhold, der ikke er lovligt.
Jeg synes, at det eneste, du kan gøre, er at snakke med din veninde omkring alt det her.
Du kan prøve at sætte hende ind i, at I begge godt ved, at det kan have en masse konsekvenser for jer, hvis det bliver opdaget, men at I bare så godt kan lide hinanden.
Hvad din veninde vælger at gøre - at holde det hemmeligt eller at fortælle det videre, er du nødt til at respektere.
Det kan være svært at holde på sådan en stor hemmelighed, og derfor skal du ikke blive sur på din veninde, hvis hun siger noget.
Hun ønsker jo kun det bedste for dig og har opdaget, at du er i et forhold med en person, som man ikke må være kærester med.
Hvis hun vælger ikke at fortælle det videre, så aftal med hende, at du fortæller hende om hele jeres forhold, og at intet er skjult for hende mere, så hun ved, at du har det godt med det, du gør.
Derudover vil jeg gerne bede dig om, at mærke efter inden i dig selv, om det her virkelig er det rigtige.
Du skriver, at du elsker ham - og man kan selvfølgelig ikke selv gøre for, hvem man bliver forelsket i.
Men nogle gange er det bare for "farligt" at være sammen med en person, som i virkeligheden er ulovligt.
Hvis det her opdages, får det store konsekvenser for din lærer - han kan risikere aldrig at kunne få job igen. Er det det, du ønsker for ham? Og er det det, som han ønsker?
Nu hvor du er 15 år gammel, er der derfor heller ikke så længe til, at du går ud af skolen. Kan det være en ide, først at ses igen, når du er gået ud af skolen, for så er han jo ikke længere din lærer?
Ellers synes jeg, at I begge skal passe meget på, at vise jeres forhold offentligt på skolen, for en dag er det en anden voksen og ikke din veninde, som opdager jer.
Hvis I virkelig insisterer på at fortsætte jeres forhold med de konsekvenser, som det nu har, så hold jer til at mødes steder, hvor I er sikre på ikke at blive opdaget.
Nu ved jeg heller ikke, hvor gammel din lærer er i forhold til dig, men jeg vil fortælle dig, at det er vigtigt, at du lytter til din krop og mærker efter, hvor dine egne grænser er.
Du skal huske at sige fra, hvis din lærer foreslår noget, som du ikke har lyst til. Ellers kan du ende med at blive såret.
Jeg synes ikke, at det er særlig sundt for dog og din ungdom, at du har et forhold til en ældre lærer, og det er kun fordi, at jeg ikke ønsker for dig, at du skal få problemer i fremtiden, eller at du går hen og bliver rigtig såret.
At være forelsket i en lærer er lidt det samme som at være forelsket i en kendt: Det føles som en vild og spændende kærlighed - men er ikke holdbar og realistisk i virkeligheden. Derfor er det okay at drømme om sin dejlige lærer, men at tage skridtet og blive kærester, kan give alvorlige problemer.
Snak med din lærer om, at du ved, at din veninde kender til jeres hemmelighed. Hvordan reagerer han? Måske kan I snakke om, hvad I vil gøre, hvis I bliver opdaget en anden gang.
Til sidst vil jeg bede dig om at prøve at skrive ned, hvad det er, som gør din lærer til en helt speciel person og tænke over, hvorfor du er forelsket i ham. Er det, fordi han er sød? Flot? Giver dig komplimenter?
Det kan jo ske, at du sagtens ville kunne finde de samme ting ved en fyr, som er på din egen alder, og hvor du kan være i et mere roligt, og lovligt forhold, hvor I ikke skal gå og holde jeres forelskelse hemmelig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og virkelig husker at mærke efter i dig selv, om du er okay med det hele.
Kærlig hilsen Mette