forelsket i ven

brevkassespørgsmål

forelsket i ven

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej jeg er en pige på 13 år, og jeg er forelsket i en af mine venner der går i min klasse. Vi er kun 11 i min klasse, og han er en ud af fire drenge. Jeg har kendt ham siden jeg var seks år, og har også været forelsket i ham i rigtig lang tid... jeg tror snart fire år. Vi er rigtig gode venner, men jeg er helt vild med ham. Jeg tør altså bare ikke at sige det til ham. Når jeg går på sådan en lille skole, kommer sådan noget hurtigt rundt, og alle vil vide det inden der er gået en uge. Men jeg har besluttet mig for at gøre noget. Er der ikke en måde at jeg kan give ham små hint om at jeg kan li' ham, uden at sige det til ham? Hvis han vidste at jeg er vild med ham, vil ham måske overveje det, og så ville han gøre noget. Jeg er helt desperat... Hver dag i skolen når jeg ser ham får jeg bare lyst til at nærmest kaste mig over ham. Det er helt utroligt. Jeg prøver at kigge på ham, og smile til ham i timerne, og snakke med ham. Det er bare svært, for en af mine bedste veninder synes han er klam, og kan ikke rigtig lide ham, så jeg kan ikke fortælle hende det. Og det kan godt være at folk så vil sige at jeg bare skal fortælle hende det, men det er altså MEGET nemmere sagt end gjort. Verden ville gå under hvis hun vidste at jeg er vild med ham. Men jeg har altså brug for hjælp her, så er der ikke nogle hint jeg kan give ham, eller noget jeg kan gøre så han finder ud af at jeg er vild med ham, uden at jeg selv skal fortælle det til ham? Hilsen ****

Svar:

Hej ****

Det lader til du har været rigtig glad for ham i rigtig lang tid og så kan jeg godt forstå at du gerne vil have at vide, hvad du kan gøre for at han skal vide, at du er vild med ham. Jeg har et par forslag til hvad du kan gøre.

Først vil jeg sige at det virker for mig som om du står i en lidt svær situation i forhold til din veninde, fordi du siger at verden vil gå under, hvis hun finder ud af at du er vild med ham. Det er jo ikke rart. Men jeg synes det er vigtigt at du gør op med dig selv, hvad du ønsker der skal ske, hvis ham du kan lide måske gerne vil være kærester med dig eller gerne vil hænge ud med dig. Jeg tænker på om du så vil afvise ham eller holde det hemmeligt, for at din veninde ikke skal finde ud af noget?

Uanset hvad, så kan det godt være at de andre vil snakke om det, det skal du prøve at vænne dig til - det vil folk gøre og det er ikke altid det er rart. Folk snakker nogle gange fordi de keder sig, er misundelige og ofte menes der slet ikke noget ondt med det. Men man skal prøv at være ligeglad.

Jeg synes, du skal prøve at snakke med din veninde eller bare blandt dine veninder omkring det der med at være forelsket i en fyr. Prøv at spørge dem hvad de synes der er det vigtigste i forhold til kærester og følelser, så kan det være i kommer til at snakke om det at man nogengange kan blive forelsket i en fyr, som ens veninder måske ikke selv kan få den slags følelser for.

Det er jo sådan at man ikke selv bestemmer hvem man får følelser for. Og jeg synes man meget gerne må have forskellig smag, ellers bliver man forelsket i den samme - og det kan man godt blive uvenner over. Jeg synes også det er vigtigt at ens veninder støtter en uanset om de kan lide den man er forelsket i eller ej. Så længe at fyren er sød og god ved dig, så behøver dine veninder ikke synes han er deres smag, men de skal synes at det er iorden at du er glad for ham.

Hvad kan du så gøre, for at lade ham vide at du kan lide ham - det lyder til at du allerede nu prøver at smile lidt til ham, og det synes jeg er en god ide og det kan jo være at han allerede kan mærke du kan lide ham - men man kan også være meget usikker på hvad smilet betyder og let blive genert, så der skal måske et mere direkte tiltag til.

Det du kan gøre er at blive ved med at give ham hints som smil, prøve at kigge på ham i lidt længere tid imens du smiler til ham. Du kan prøve at sms´e ham, hvis i begge har mobil. Du kan starte med at sms´e og spørge hvordan hans dag har været og sådan noget. Du kan også spørge om han har lyst til at lave noget en dag. Det kunne være en tur i biografen, se en film, spille computer eller lave lektier sammen en dag. En dag kan du så måske fortælle ham at du synes han er sød.

Jeg håber du kan bruge mine råd og jeg ønsker dig held og lykke med det hele.

Mange tanker

Bibi