FORELSKET I LÆRER
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus.
Jeg håber rigtig meget at i kan hjælpe mig med mit problem.
Først og fremmest vil jeg gerne sige at jeg er en dansk pige som har boet i Spanien i 5 år
Det er fordi det her skoleår der lige er sluttet fik jeg en ny lærer og jeg begyndte at blive forelsket i ham 3 måneder inde i skole året.
Han er bare virkelig fantastisk og han har været super sød over for mig.
Han har også hjulpet mig rigtig meget med mine personlige problemer (cutting, udnyttelse til sex af en fyr, en overdosis af piller som jeg ikke kunne snakke med andre om end ham).
Han betyder virkelig meget for mig og det har betydet rigtig meget for mig at have ham som lærer selvom jeg kun har kendt ham i et år.
I maj måned var vi så på lejrtur med de andre 10 klasser og han var med os.
Vi snakked rigtig meget sammen på den tur og vi hyggede os rigtig meget med de andre og kun os.
Efter vi havde lavet en vand aktivitet sad jeg og frøs på vej tilbage fra aktiviteret gav han mig hans jakke og sagde at jeg kunne låne hans jakke da han kunne se jeg frøs. Jeg smilede til ham og sagde tusind tak og han smilede stort igen.
Vi boede mellem 3-6 personer på hvert værelse og jeg var så heldig at jeg boede på værelse med min bedste veninde + en anden veninde og min bedste veninde ved godt at jeg kan lide ham.
Da vi kom hjem fra aktiviteterne hver dag havde vi omkring to en halv time til at gå i bad,slappe af og gøre os klar inden vi skulle spise aftensmad. Jeg lagde så mærke til at han kom tit over til det værelse jeg boede på. Hver gang han kom over spurgte han om hvordan det gik og om jeg havde brug for noget. Han spurgte ikke mine to veninder om hvordan det gik eller om de havde brug for noget.
Så de fleste gange til morgenmad, frokost og aftensmad sad jeg med mine veninder og snakkede imens han sad sammen med de andre lærere. Jeg lagde mærke til at når jeg kiggede op og kiggede over på ham, kiggede han på mig allerede og han smilede stort og blinkede til mig.
Jed ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved min forelskelse fordi flere af mine veninder siger også at han føler noget for mig så det er virkelig svært.
Jeg er lige gået ud af 10 klasse og jeg har ham ikke mere. Jeg flytter måske til udlandet i et år fra August som Au Pair men han har sagt at han rigtig gerne vil holde kontakten med mig og have at jeg kommer og besøger ham og de andre på skolen.
Jeg havde sidste skole dag her den 28 juni og jeg savner ham så frygtelig meget.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?? please hjælp mig.

Svar:
Hej med dig :-)
Puha, jeg kan godt forstå du synes det er en svær situation at stå i. Det er rigtig svært at vide hvad din gamle lærer lægger i jeres relation. Jeg vil prøve at skrive hvad jeg tænker om situationen, og så håber jeg, at du kan bruge mine tanker til noget.
Selvfølgelig kan der være en chance for, at han også er forelsket i dig. Nogle gange, kan der dog være svært at skelne mellem forelskelse og den relation som I har, da han var din lærer, som har haft til job at hjælpe dig, lytte til dig og støtte dig i de ting du har haft det svært med. Det er rigtig dejligt, at han har været sådan en god hjælp for dig, og jeg kan godt forstå, at det har betydet rigtig meget for dig, at han har hjulpet dig. Når man bliver forelsket, kan man indimellem måske have tendens til at tolke lidt for meget på alle de positive signaler som man oplever, fordi man har et ønske om at det sker, og derfor kan man også nemt komme til at lægge for meget i det. Jeg siger ikke, at det er det der sker, men jeg tror alligevel det er en overvejelse du kan gøre dig, om du måske har lagt lidt for meget i hans blikke, og det at han tjekker op på dig. At han er ekstra opmærksom på dig, kan jo også være fordi at han som lærer ved at han skal have ekstra fokus på dig, fordi du er i en svær periode.
For at svare konkret på dit spørgsmål omkring hvad jeg synes du skal gøre, så synes jeg du skal prøve at lade jeres relation ligge og evt. besøge skolen, som han har sagt, at du gerne må. Jeg kan godt forstå, at det nok ikke er det svar du har ønsket at få, og at du sidder med en forhåbning om at det måske kunne blive til noget. Jeg kan også godt forstå at du er bange for at miste ham, men tænk hvis du fortæller ham om dine følelser, og han ikke gengælder dem? Som din (tidligere) lærer kan han få rigtig mange problemer, hvis han går ind i et forhold med dig, og det vil rent professionelt se rigtig skidt ud for ham.
Når man er i tvivl om en fra et andet køn er interesseret i én, så kan det være et tegn på, at følelserne måske ikke er gengældt. Mænd og kvinder er egentlig generelt rimelig simple ift. om de er forelskede eller ej - er man forelsket rykker man ofte på det. Men som sagt, så tror jeg du bliver nødt til at lade det være ham der tager kontakt, hvis der skal være en.
Jeg tror at din lærer holder meget af dig, og ønsker dig det bedste, men jeg tror også at du må se jeres relation som et rigtig godt lærer/elev forhold.
Det kan være svært at glemme personer der betyder meget for én, og måske det vil tage noget tid for dig før du ikke tænker så meget på ham mere. Jeg håber dog, at du kan forstå mine tanker, og at det måske kan hjælpe dig lidt med at komme videre.
Mange hilsner
Christina.