Forelsket i lærer
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har et problem... Jeg er nemlig blevet forelsket i en af mine lærer, samtidig mens jeg har kæreste på... Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, eller hvorfor jeg har det sådan her med ham. Når jeg er gået i seng om aftenen, så ligger jeg og tænker og "leger", at han ligger ved siden af mig og holder om mig. Når jeg skal i skole, så gør jeg ekstra meget ud af mig selv (uden at det er for meget), og prøver at snakke så meget med ham som muligt.
Jeg har også drømt, at jeg kyssede med ham og jeg er også begyndt at dagdrømme om ham!
Jeg dagdrømmer, at vi er alene i et lokale og jeg er ved at pakke mine ting sammen efter sidste time. Så kommer han så hen til mig og tager fat i min hånd, trækker mig op fra stolen og giver mig en krammer. Så står vi der lidt, og så lidt efter kigger vi så på hinanden, og så begynder han at kysse mig. Jeg kysser ikke igen i starten, men gør det så lidt efter, men stopper ham så, tager mine ting og går derefter - netop fordi jeg jo har kæreste på.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre! Jeg er virkelig vild med min kæreste, og så kommer det her lige pludseligt!
Jeg har lyst til at kysse ham hele tiden!
Aner ikke hvad jeg skal gøre.. hvad synes I?

Svar:
Hej med dig
Det lyder til, du er havnet i en uheldig situation. Desværre kan man ikke styre, hvem man bliver forelsket i. I dit tilfælde er det bare rigtig uheldigt, at det er en lærer, og at du så samtidig har en kæreste. Hvis det kan trøste dig, kan jeg dog fortælle, at rigtig mange har oplevet at være forelsket i sin lærer. Og rigtig mange har også oplevet at have følelser for en anden, selvom de har en kæreste. Så du er ikke unormal.
Jeg vil starte med at sige, at du nok ikke kan gøre så meget ved forholdet til din lærer andet end at fantasere og drømme om det. Det er nemlig ulovligt for en lærer at have et kærlighedsforhold til en af sine elever. Han kan blive fyret og blive straffet med bøde eller fængsel for det. Det er selvfølgelig rigtig irriterende, når du er forelsket i ham, men det er der desværre ikke så meget at gøre ved. Men kan det tænkes, at det måske mere er en fascination end en forelskelse? En lærer er et forbillede og en rollemodel, og hvis din lærer samtidig er rigtig sød og dygtig, kan det være, du kan se nogle kvaliteter i ham, som du ikke kan se ved drengene på din egen alder. Han virker måske mere moden og rolig, og så udstråler han måske en selvsikkerhed, som du heller ikke finder hos drengene på din alder. Det er måske også derfor, du har fået følelser for din lærer samtidig med, du har en kæreste. Du skriver, du er vild med din kæreste, men måske mangler han nogle af de kvaliteter, som du ellers finder hos din lærer. Så et forslag kunne være, at du kan tænke over, hvad det er, du godt kan lide ved din lærer. Du kan eventuelt skrive det ned og gøre det samme med din kæreste. Ved begge kan du også overveje, om der er noget, der kunne være bedre, eller som du ikke kan lide. Til sidst kan du så sammenligne det, du har skrevet, og måske vil det give dig et bedre billede af, hvorfor du har fået følelser for din lærer, når du har en kæreste.
I den forbindelse vil det måske også være en ide at overveje, om du virkelig ér vild med din kæreste. Det kan jo godt være, du har fået følelser for din lærer, fordi du egentlig ikke er så vild med din kæreste mere. Det er måske svært for dig selv at se, så det kan være, din krop fortæller dig det ved at blive forelsket i en anden. Men igen vil jeg nævne, at det altså heller ikke er unormalt at opleve at have følelser for to eller flere samtidig. Så hermed ikke sagt at du skal slå op med din kæreste, men bare at du skal overveje, hvad du føler for ham.
Men ellers er mit bedste råd nok, at du skal lade være med at gøre noget ved det. Jeg ved godt, det lyder ret tarveligt, men jeg tror, det er det bedste, du kan gøre. Forelskelse kommer og går, så det skal nok gå over med tiden. Jeg ved godt, det er svært, fordi det følelserne fylder meget, og det gør det bestemt ikke lettere, når du har en kæreste. Men jeg tror ikke, der kommer noget godt ud af at sige det til din kæreste eller din lærer. Hvis dine følelser for din lærer bliver meget voldsomme, kan det selvfølgelig være svært at gå alene med. Men her kan det være, du kan snakke om det med nogle veninder, du stoler på. Og ellers er du altid velkommen i chatten på Cyberhus, som du finder HER. Og ellers skal du vide, at det er helt okay at fantasere lidt om andre, selvom man har en kæreste. Det skal du ikke have det dårligt med.
De bedste hilsner fra Ditte