Forelsket i Jehovas vidne....
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus.
Jeg skriver fordi jeg er meget i tvivl her på det seneste, og der er nogle ting der går mig på nerverne.
Jeg er blevet forelsket, og det er super dejligt. Jeg bliver helt glad når jeg tænker på pigen eller når jeg ser hende. Men der er det problem at hun er medlem af Jehovas vidner... Det, så vidt jeg forstår, betyder at hun ikke må have sex før ægteskab og at hun ikke må deltage i aktiviteter udenfor fællesskabet. Derfor er jeg i tvivl om hun overhovedet må få en kæreste der Ikke er er Jehovas vidne og hvordan et sådant forhold ville kunne hænge sammen.
Jeg vil starte med at fortælle lidt om hvordan forelskelsen hænger sammen:
Hun har altid gået en klasse under mig på min skole, men det er først dette år at jeg pludselig har lagt mærke til hende og blevet forelsket. Det skete ved at jeg faktisk lod mærke til at hun kiggede på mig, og jeg mødte hendes blik et par gange. Derefter er jeg begyndte at "holde øje" med hende og er bare blevet mere og mere forelsket. Jeg går forbi hendes klasselokale flere gang om dagen for lige at kigge ind til hende og her får jeg også tit øjenkontakt med hende. Så jeg tror faktisk lidt at hun også kan lide mig...
Men vi er begge to meget generte personer (især hende). Og hun har hverken Facebook eller noget andet, så jeg kan kun kontakte hende via hendes telefonnummer som jeg ikke har. Jeg tør næsten ikke snakke til hende eller spørge om hendes nummer, og noget der især holder mig tilbage her er at jeg ikke aner hvordan det står til med hendes tro og kærester. Har søgt på internettet, men har kun fået uklare svar.
Det er her mit problem kommer:
I og med at hun ikke må have sex, deltage til fester og andet sjovt som ungdommen byder på får mig til at tøve meget. Jeg tænder egentlig ikke seksuelt på hende, men er bare mega forelsket i hendes personlighed. Altså jeg kunne af en eller anden grund leve uden at have sex med hende. Det er fint nok. Men der er andre piger som jeg "tænder" på, og jeg er bange for at det vil gøre min ungdom lidt kedelig. Nu er jeg endelig nået til det punkt i livet hvor man kan feste og alt det der nu følger med og så bliver jeg forelsket i en Jehovas vidne hvis tro jeg afskyer. Det er for mig lidt irriterende, selv om jeg elsker hende.
Det er det jeg tænker meget over, og det jeg godt kunne tænke mig at høre nogle andre om. Så vil det virkelig bremse min ungdom? Eller skal jeg bare følge mit hjerte og gå den vej der gør mig lykkelig nu? Eller er der overhovedet en fremtid med en Jehovas vidne? (Det lyder lidt barskt, men alligevel...)
Jeg håber virkelig at I vil hjælpe mig!
Tak på forhånd!
Hilsen en lidt forvirret teenager

Svar:
Hej med dig,
Det er for det meste rigtig skønt at være forelsket, men når noget står i vejen, som er rigtig svært at se bort fra kan det være rigtig hårdt. Det er derfor rigtig fint, at du skriver.
Jeg forstår virkelig godt, at det er en svær situation du står i, og at du føler dig splittet. Man styrer ikke selv hvem man bliver forelsket i, og når først man har fået følelser for en anden, kan det være rigtig svært at se bort fra. Men folk som der tilhører Jehovas Vidner, må som du selv skriver, ikke have sex inden ægteskabet, og heller ikke være kærester med en udenfor trosretningen. Derfor vil det være rigtig svært at etablere et forhold til den her pige.
Når det er sagt, tror jeg på, at der i dagens Danmark også findes mennesker der tror på Jehovas Vidner, som måske lever et liv uden at følge alle regler helt efter bogen, da jeg tror det kan være en rigtig stor udfordring at have sådan en tro, i et samfund som Danmark. Det må især være svært at være ung, da man ikke kan leve et "normalt" liv som du selv beskriver med fester, kærester osv. Så ligesom der er mennesker, som er kristne eller muslimer i mild grad, er der måske også nogle Jehovas Vidner. Der er nok en tendens til i mediebilledet, at vi kun hører om de ekstreme historier, som der også findes, da folk der tror på Jehova og måske lever et forholdsvist "normalt" liv ikke trækker overskrifter og får vores opmærksomhed. Derfor er det ikke til at vide hvordan den her pige og hendes familie lever, men uanset hvad, er det vigtigt at have respekt for andre menneskers valg, fx i forhold til trosretning, også selvom det er langt fra hvad man selv tror på.
Det lyder som om, at du ikke rigtig har snakket med pigen, men at forelskelsen er opstået gennem øjenkontakt, og at i kan mærke at i begge holder lidt øje med hinanden osv. Mit råd vil være at prøve at snakke med den her pige, selvom du skriver at i begge er meget generte. Prøv at fang hendes opmærksomhed i et frikvarter og sig hej og snak lidt med hende. På den måde kan du lære hende lidt bedre at kende, og måske få kendskab til hvordan hun vægter sin tro. Jeg ved godt det ikke er let, men du bliver nødt til at være en smule modig, for at få noget afklaring. På den måde vil du måske kunne finde ud af om der er håb forude, eller det er en forkert vej at gå.
Jeg håber du kunne bruge mit svar. Held og lykke med det hele.
Hilsen
Annika